Στο αριστερό blog ο Παναγιώτης Μαυροειδής στο περιθώριο του κειμένου “Ο μακρόθεν διάλογος ή πώς δεν έχουμε μάθει να συζητάμε” τονίζει μια παράγραφο:
Στο έδαφος της κοινής συντροφικής δράσης, να αναδείξουμε και όχι να κουκουλώσουμε τις πολιτικές και ιδεολογικές διαφορές, συζητώντας επί αυτών, την ίδια στιγμή που θα υποβιβάζουμε και θα καταργούμε τις καταστροφικές λογικές της ιδιοκτησίας της αλήθειας, της καχυποψίας, του τακτικισμού και της θεωρίας ‘’ο χειρότερος εχθρός μου, είναι ο πιο κοντινός μου αριστερός’’.
Συμφωνώντας λοιπόν με το περιεχόμενο αυτής της παραγράφου, θα επιχειρήσουμε να κάνουμε μερικές κριτικές παρατηρήσεις από την ίδια σκοπιά του Π. Μαυροειδή, στο αμέσως προηγούμενο κείμενο που έχει δημοσιευθεί “αριστερό blog” με τον τίτλο “Μαζικός αντικαπιταλιστικός αγώνας κατά της ΕΕ!” και υπογράφεται από τους Ιπποκράτη Κωστή και Νίκο Ξηρουδάκη
Πριν όμως προχωρήσουμε στις παρατηρήσεις, θα θέλαμε να ξεκαθαρίσουμε την δική μας θέση για τα ζητήματα ουσίας τα οποία τίθενται από την παράγραφο που αναφέραμε παραπάνω. Το πρόβλημα της Αριστεράς μπορεί να λυθεί στα πλαίσια των εσωτερικών ανταγωνισμών ή συμφωνιών; Η άποψή μας είναι σαφής: Ο διάλογος είναι αναγκαίος, αλλά δεν είναι επαρκής όρος. Την έχουμε εκθέσει αναλυτικά στο κείμενο “Αναπαραγωγή ή μετασχηματισμός;” και εν συντομία εκφράζεται με το παρακάτω απόσπασμα:
Σήμερα, η ανασυγκρότηση της Αριστεράς δεν θα κριθεί τελικά από κάποια πολιτική συμφωνία, ούτε από το πόσο ολοκληρωμένο είναι ένα πολιτικό σχέδιο ή πρόγραμμα. Οι απαντήσεις που προϋποθέτει ένα τέτοιο εγχείρημα, δεν μπορούν να δοθούν κυρίως με την προσφυγή στον «διάλογο». Δεν υπάρχουν πολιτικά υποκείμενα που κατέχουν ή θα ανακαλύψουν την απόλυτη αλήθεια. Οι σχετικές αλήθειες που κατέχει κάθε υποκείμενο ξεχωριστά, δεν είναι επαρκείς για την ανασύνθεση της Αριστεράς. Η τομή που απαιτείται, περνάει από την συντριβή του παλαιού με την μορφή που υπάρχει, και το ριζικό μετασχηματισμό του. Το νέο δεν πρόκειται να προκύψει από απλές αθροιστικές πράξεις μεταξύ συγγενών υποκειμένων, διατεταγμένων σε ομόκεντρους ή παράπλευρους κύκλους. Πρόκειται για μια σύνθεση αντιθέσεων, για τη διαλεκτική της οποίας ισχύει η ρήση του προέδρου Μάο: «Τα δύο δεν γίνονται ένα». Για να μην μιλάμε κινέζικα, το μέλλον των ενωτικών εγχειρημάτων που ευαγγελίζονται την ανασύνθεση της αριστεράς, θα κριθεί τελικά αν η ρήξη με το υπάρχον, που εμπεριέχει ο πυρήνας όλων αυτών εγχειρημάτων, οδηγήσει στην κυριαρχία των όρων μετασχηματισμού και στην καταστροφή των όρων αναπαραγωγής των υποκειμένων που μετέχουν σε αυτά.
Κάποιοι φαίνεται πως αναζητούν την λύση της δικής τους πολιτικής ανεπάρκειας στην συντριβή κάποιων άλλων. Η κατάσταση γίνεται τραγική και αδιέξοδη, όταν αυτοί οι άλλοι που απαιτούμε την συντριβή τους είναι δημιουργήματα της πολιτικής μας φαντασίας. Ένα μεγάλο μέρος του κειμένου των Ιπποκράτη Κωστή και Νίκου Ξηρουδάκη κυνηγάει παρόμοια φαντάσματα. Το κείμενο γράφει:
Η πικρή αλήθεια είναι ότι μεγάλα κομμάτια της αριστεράς, είναι ενταγμένα οργανικά εδώ και δεκαετίες στην λογική του ευρωπαϊσμού. Έχουν ταυτίσει την κοινωνική πρόοδο, με την αστική στρατηγική για ένταξη στην ΕΟΚ παλιότερα, την ΕΕ τώρα...
Λάθος! Το σωστό είναι ότι μικρά κομμάτια της αριστεράς είναι ενταγμένα οργανικά εδώ και δεκαετίες στην λογική του ευρωπαϊσμού. Το μεγάλο κόμμα της Αριστεράς, το ΚΚΕ αλλά και το σύνολο σχεδόν της εξωκοινοβουλευτικής αριστεράς είχαν πάντα μια αντιευρωπαϊκή στάση. Ο χώρος της Ανανεωτικής Αριστεράς, ο χώρος δηλαδή του Λ. Κύρκου που ηγεμόνευσε με τις ιδέες του στον χώρο του ΣΥΝασπισμού, ήταν ο χώρος που χαρακτηρίζεται στο κείμενο των των Ιπποκράτη Κωστή και Νίκου Ξηρουδάκη ως “μεγάλα κομμάτια της Αριστεράς”. Αυτός ο πολιτικός χώρος στο ίδιο κείμενο μερικές αράδες παρακάτω περιγράφεται εντελώς διαφορετικά:
Σεχταριστής ήτανε μια ζωή ο Κύρκος, κι ας είχε σημαία του το «εθνικό ακροατήριο». Το δείχνανε άλλωστε και τα εκλογικά του ποσοστά: 1,37% το ’81, 2,7% το πολυδιαφημισμένο ενωτικό εγχείρημα της Συμμαχίας στις εκλογές του ’77. Και η επίσημη κομματική άποψη για την εκλογική συντριβή της; «Ο λαός έχει δικαίωμα να σφάλλει»…
Όμως και εδώ υπάρχει άλλο ένα λάθος. Είναι η συσχέτιση του “σεχταρισμού” με τα εκλογικά ποσοστά: Σεχταριστής ήτανε μια ζωή ο Κύρκος.. Το δείχνανε άλλωστε και τα εκλογικά του ποσοστά. Με τα ίδια λοιπόν κριτήρια για παράδειγμα θα μπορούσαμε άραγε να μετρήσουμε, πόσο πνιγμένη μέσα στον σεχταρισμό είναι η ΑΝΤΑΡΣΥΑ σε σχέση με τον σεχταριστή Λ. Κύρκο. Ας μην μιλήσουμε και για τον σεχταρισμό της ΧΡΥΣΗΣ ΑΥΓΗΣ στον Άγιο Παντελεήμονα και σε άλλες λαϊκές γειτονιές της Αθήνας, σεχταρισμός που οφείλεται στην θέση της για την Ε.Ε. και το ευρώ...
Όπως και να το κάνουμε, δεν είναι ο Κύρκος και η παρέα του που εμπόδιζαν τόσα χρόνια την ηγεμονική άποψη στο χώρο της Αριστεράς , δηλαδή την Αντιευρωπαϊκή Αριστερά να ορθοποδήσει στην ελληνική κοινωνία! Μήπως λοιπόν η φράση «Ο λαός έχει δικαίωμα να σφάλλει», επιδέχεται πολλαπλές αναγνώσεις ως προς το υποκείμενο που την εκφέρει, σε σχέση με απ' αυτό που υπονοεί το κείμενο;
Το φάντασμα της “Ευρωπαϊκής Αριστεράς”, λοιπόν πλανιέται πάνω από τα κεφάλια μας. Και το κείμενο κυνηγάει αυτό το φάντασμα, βάζοντας στόχο την “ήττα” του, αφήνοντας να υπονοηθεί ότι αν διευθετηθεί στο εσωτερικό της Αριστεράς αυτό το ζήτημα, θα λυθεί και στην κοινωνία:
Αυτή η «ευρωπαϊκή αριστερά», είναι αριστερά του συστήματος που πρέπει να ηττηθεί.
Η λαϊκή έκφραση “ένα σκουλήκι ψόφιο, να το σκοτώσω δεν μπορώ, να φύγω δεν μ' αφήνει” νομίζουμε ότι περιγράφει με τον καλύτερο τρόπο αυτές τις αδιέξοδες πολιτικές στάσεις...
Ο Ιπποκράτης Κωστής και Νίκος Ξηρουδάκης κοιτάνε πολύ πίσω, πάρα πολύ πίσω, στην εποχή της χούντας και του Πολυτεχνείου για να δώσουν παραδείγματα για τον “σεχταρισμό” του Λ. Κύρκου αλλά και να στηρίξουν την πολιτική τους άποψη. Όμως υπάρχει η “καρδάρα με το γάλα”, δίπλα μας και την κλωτσάνε. Αναφερόμαστε στο κίνημα Κίνημα της 25ης Μάη, για το οποίο γράφουν:
“Σήμερα, μετά το Σύνταγμα και τις συνελεύσεις γειτονιάς όπου ο κόσμος μπαίνει μαζικά στο προσκήνιο, ίσως όχι πάντοτε με τον τρόπο που εμείς φανταζόμασταν ή θα θέλαμε (κι αυτό έχει ιδιαίτερο ενδιαφέρον και θ’ άξιζε να συζητηθεί εκτενέστερα), έχει πια καταδειχτεί ότι δε θέλει ούτε ν’ ακούσει για την ΓΣΕΕ και τον Παναγόπουλο. Τον Παναγόπουλο που έχει την παγκόσμια πρωτοτυπία να μην μπορεί να συμμετάσχει στις συγκεντρώσεις που ο ίδιος διοργανώνει! Ποιος ακριβώς είναι λοιπόν σήμερα ο σεχταριστής; Σίγουρα όχι αυτός πάντως που μένει μακριά από τα βρόμικα ξεπουληματικά και προδοτικά παζάρια της συνδικαλιστικής γραφειοκρατίας, που τα ΄χει πάρει χαμπάρι και τα ξεφωνίζει ο κόσμος.”
Θα συμφωνήσουμε μαζί τους για τον Παναγόπουλο, αλλά το πιο ενδιαφέρον κομμάτι του κειμένου τους είναι αυτό που το βάζουν ...πολιτικά μέσα σε παρενθέσεις. Η συζήτηση μόνον αν έχει την ανάποδη πορεία μπορεί να είναι πολιτικά γόνιμη: Θα πρέπει να ξεκινάει από τα επίδικα της συγκυρίας και όχι με τάματα στα εικονίσματα της Αριστεράς. Αλλιώς γίνεται απολογητική πολιτικών γραμμών, που ήδη έχουν κριθεί και έχουν αποτύχει...
Θα επανέλθουμε όμως με άλλο σημείωμά μας επιχειρώντας αυτή την αντιστροφή.
Πρέπει να καταλάβουν όλοι πόσο ασήμαντο και αχαμνό είναι το Ελληνικό εργατικό κίνημα χωρίς την σύνδεσή του με το αντίστοιχο Ευρωπαϊκό.
ΑπάντησηΔιαγραφήένα σχετικό κείμενο εδώ:
ΑπάντησηΔιαγραφήΑντιπαράθεση ΚΚΕ-Ανταρσύας
Όσοι σήμερα θεωρούν ότι η πεμπτουσία της πολιτικής της Ε.Ε. είναι να κρατάει την Ελλάδα δέσμια στην ΟΝΕ και στην ΕΕ και να μην την αφήσει να πάρει ανάσα κάνουν μεγάλο λάθος! Το οικοδόμημα της ΕΕ κινδυνεύει να καταρρεύσει από τις ίδιες τις πολιτικές του κεφάλαιου που αναζητά τρόπους επέκτασής που βρίσκονται πιο πέρα από τις πολιτικές της ΕΕ.
ΑπάντησηΔιαγραφήΑν πραγματικά η χώρα μας είναι εμπόδιο και βάρος για στην ΕΕ, τότε η αποβολή της από την ΟΝΕ αλλά και την ΕΕ είναι σίγουρο ότι θα είναι η πολιτική των κυρίαρχων κύκλων της ΕΕ. Μήπως, άμα φύγουμε από την ΕΕ, η γερμανική αυτοκινητοβιομηχανία θα έχει λιγότερα κέρδη γιατί θα μειώσει τις τιμές που θα πουλάει τα αυτοκίνητά της στην χώρα μας; Η μήπως τότε θα πουλάμε στους Γερμανούς πιο ακριβά τις ντομάτες μας; Ντομάτες που η παραγωγή τους τότε να κοστίζει πιο πολύ, γιατί θα έχει αυξηθεί η τιμή της φτηνής εργατικής δύναμης που είναι σήμερα οι οικονομικοί μετανάστες.
Το ευρωπαϊκό κεφάλαιο έχει τους δικούς του τρόπους επέκτασης και δράσης και έξω από τους πολιτικούς μηχανισμούς της ΕΕ. Μάλιστα η "διεθνοποίηση" του συνήθως έξω από τα εδαφικά όρια της ΕΕ δεν περνάει μέσα από τις πολιτικές της ΕΕ.
Λοιπόν, το γεγονός ότι κάποιοι τόση μεγάλη πρεμούρα με την ΕΕ και το ευρώ, μάλλον δείχνει ότι δεν έχουν καταλάβει τίποτα από το πως διαμορφώνονται οι αντιθέσεις στο χώρο του κεφάλαιου, ούτε ποίες είναι οι πραγματικές επιδιώξεις των κυρίαρχων μερίδων του κεφάλαιου.
Επίσης,
ΑπάντησηΔιαγραφήας μην ξεχνάμε πως το εφοπλιστικό κεφάλαιο, τρίβει τα χέρια του από το Λονδίνο που είναι εγκατεστημένο, σε μια προοπτική εξόδου της χώρας από την ΟΝΕ και την ΕΕ..
Αν αναλύσει τις υπογραφές για την “πρωτοβουλία κατά του ευρώ και της Ε.Ε.” θα διαπιστώσει ότι:
ΑπάντησηΔιαγραφή1. Απόλυτη κυριαρχία των μικρομεσαίων στρωμάτων της διανόησης (εκπαιδευτικοί, μηχανικοί, δικηγόροι, γιατροί...)
2. Πλήρης απουσία του πιο δυναμικού κομματιού της εργατικής δύναμης που είναι οι οικονομικοί μετανάστες...
Τυχαίο; Δεν νομίζω!
Μήπως τελικά είμαστε ενάντια στην Ε.Ε. και την ΟΝΕ γιατί το όνειρό μας είναι να κάνουμε την χώρα μας σαν την ...Γερμανία; Την "ανατολική" βεβαίως, αλλά με τα χαρακτηριστικά της "δυτικής";
Έπεσαν τα ποσοστά της ΑΝΑΤΑΡΣΥΑ στις τελευταίες δημοσκοπήσεις και ψάχνουν να βρουν τρόπους πώς θα τα ανεβάσουν μαζεύοντας τους δυσαρεστημένους του ΣΥΝ/ΣΥΡΙΖΑ και του ΜΕΤΩΠΟΥ ΑΑ. Και αν δεις τις υπογραφές δεν τα πάνε και άσχημα. Μόνον που στις εκλογές, όλοι γυρνάνε στα μαντριά τους...
ΑπάντησηΔιαγραφή@Ανώνυμο 11:46
ΑπάντησηΔιαγραφή1. Στις υπογραφές κυριαρχούν ΑΠΟΛΥΤΑ οι εκπαιδευτικοί. Είναι 70 στους 400, δηλαδή 17.5%!
2. Άμα δεν παίζει το ΣΕΚ, ΔΕΑ κλπ, οικονομικούς μετανάστες από που θα τους βρουν; Από την ΠΑΤΡΙΩΤΙΚΗ ΑΡΙΣΤΕΡΑ ή από μικρομεσαία "ταξικά" σωματεία της "αντικαπιταλιστικής" αριστεράς όπως το ΣΜΤ; Μήπως είχε αναλάβει η ΚΟΕ να καλύψει αυτό το κενό;
3. Η επιλογή έξω από την Ε.Ε. και την ΟΝΕ, λύνει το μεταναστευτικό με τον καλύτερο δυνατό τρόπο: Μετά την έξοδο, όλοι οι οικονομικοί μετανάστες και όχι μόνον αυτοί, θα τρέχουν να βρουν τρόπους πως θα μπουν στην Ευρώπη και έτσι θα αδειάσει η χώρα και θα ανασάνει η αγορά εργασίας...
Είναι πάντως εντυπωσιακό το γεγονός ότι με αφορμή αυτή την πρωτοβουλία, έχουν βγει στην επιφάνεια όλα τα απωθημένα που έχουν κάποιοι με μερίδα της αντικαπιταλιστικής αριστεράς. Δεν πειράζει. Έτσι κι' αλλιώς θα συνατηθούμε στους δρόμους εκτός αν και για εκεί πρέπει να λέμε μόνο ότι αρέσει σε μερικούς που δεν μπορούν να κατανοήσουν ότι είναι άλλο ο κοσμοπολιτισμός και άλλο ο διεθνισμός.
ΑπάντησηΔιαγραφήΑξίζει να το διαβάσετε, τουλάχιστον γιατί θίγει μερικά ζητήματα που είναι ταμπού για την Αντιευρωπαϊκή/Πατριωτική Αριστερά:
ΑπάντησηΔιαγραφήΤο ενοίκιο
Από τον "ρ" το άρθρο [ΝΑΡ/ΑΝΤΑΡΣΥΑ: Εκτός ΕΕ, εντός της εξουσίας του κεφαλαίου], εδώ:
ΑπάντησηΔιαγραφήhttp://www1.rizospastis.gr/wwwengine/story.do?id=6368430
1)όσοι σύντροφοι χρησιμοποιούν το επιχείρημα περί "αντιθέσεων του κεφαλαίου" ας κάνουν τον κόπο να απαντήσουν τα εξής απλά ερωτήματα:
ΑπάντησηΔιαγραφή-γιατί διαλαλούν σε όλους τους τόνους ότι η έξοδος από ΟΝΕ-ΕΕ μπορεί να είναι επιλογή μέρους του κεφαλαίου για να διαμορφωθεί μια πιο κλειστή ευρωζώνη και συνεχώς ξεχνούν να αναφέρουν ότι η παραμονή εντός ΟΝΕ-ΕΕ είναι η κύρια επιλογή της πλειοψηφίας των ευρωπαϊκών ΚΑΙ του ελληνικού κεφαλαίου;
-Τονίζω το τελευταίο: του ΕΛΛΗΝΙΚΟΥ ΚΕΦΑΛΑΙΟΥ και της ελληνικής κυβέρνησης.Όλοι οι κοσμοπολίτες σπεύδουν να απαξιώσουν τους "αντιιμπεριαλιστικούς" στόχους σε άλλες συγκυρίες λέγοντας ότι προέχει η πάλη ενάντια στη δική μας αστική τάξη.Και τώρα;Πού πήγε αυτό το επιχείρημα;
-Πέρα και έξω από ετεροκαθορισμούς του ποιός τρίτος λέει τι και βάσει αυτού κρίσεις για το τι λέω εγώ έχω να πώ ότι στην ιστορία της επαναστατικής πολιτικής υπάρχει και η εκμετάλλευση αντιθέσεων του αντιπάλου.Το επιχείρημα ότι είστε φερέφωνα γερμανικών αστικών κύκλων που θέλουν τη διάλυση της ΟΝΕ-ΕΕ είναι ισάξιο με το επιχείρημα ότι ο Λένιν ήταν πράκτορας των Γερμανών επείδή τον έστειλαν σούμπιτο με τρένο στη Ρωσία...
-Κοινώς,δεν έχει σημασία ποιοί άλλοι μπορεί συγκυριακά να έχουν συνάφεια στο δια ταύτα,αλλά τι είναι καλό για τους εργαζόμενους.Και στη συγκυρία που η ΕΕ αποδεικνύεται χειρότερη από το ΔΝΤ στην αντεργατική επίθεση το "να φύγουν όλοι" που λένε οι πλατείες έρχεται στο προσκήνιο.
2) και ένα σχόλιο για την κοινωνική σύνθεση των υπογραφών.Το επιχείρημα ότι δεν υπογράφουν μετανάστες,άρα είναι μικροαστικό το κείμενο και άρα τεκμαίρεται η μικροαστική φύση του αιτήματος εξόδου από ΕΕ-ΟΝΕ είναι αστείο.Μήπως υπάρχει κανένα κείμενο φιλοΕΕ με υπογραφές μεταναστών και δεν το ξέρω;Μήπως γενικότερα στα κείμενα υπογραφών της Αριστεράς υπάρχουν υπογραφές μεταναστών για να είναι το παραπάνω επιχείρημα;Έλεος με την αντιπαράθεση της ατάκας και της συνδικαλιάς...
3) ΕΟΣ,όπως έχω ξαναπεί εντάσσω τον εαυτό μου στο χώρο της κομμουνιστικής ανανέωσης (κάτι που ούτε όλοι στην οργάνωση που ανήκω,την ΑΡΑΝ,δεν λένε).Είμαι και ΠΑΟΚι,αλλά η σχέση μου με το γήπεδο ήταν πάντα κακή.Εσύ έχεις καταντήσεις το blog σου κερκίδα,πραγματική "ένωση οπαδών".Ο Μαυροειδής σου βάζει τα γυαλιά,παρόλο που ο χώρος του μόνο άμοιρος ευθυνών δεν είναι στην ύπαρξη τέτοιων φαινομένων.Ελπίζω το πογκρόμ τέτοιων σχολίων να μην είναι η "προετοιμασία" για τη νέα "αγωνιστική χρονιά" που έρχεται.Η φωτογραφία περί διαλόγου με Πιλάβιο-Πατέρα έχει σημειολογία περί αυτού;
υ.γ.: στους Κωστή-Ξηρουδάκη καλά τα λες σε πολλά σημεία.Το κείμενο είναι απαράδεκτο.
markos είπε...
ΑπάντησηΔιαγραφήΠρέπει να καταλάβουν όλοι πόσο ασήμαντο και αχαμνό είναι το Ελληνικό εργατικό κίνημα χωρίς την σύνδεσή του με το αντίστοιχο Ευρωπαϊκό.
Σύντροφε Μάρκε,
Μπορείς σε παρακαλώ να μας ενημερώσεις αναλυτικότερα για το γιγάντιο, τιτανοτεράστιο, τσουναμοειδές, ακαταμάχητο, απροσπέλαστο, σουπερντουπεράδικο, αλύγιστο και θυελλώδες Ευρωπαϊκό Εργατικό Κίνημα εκ μέρους το οποίου μιλάς και χωρίς τη σύνδεση με το οποίο το ελληνικό είναι μια ασήμαντη ποσότητα;
Οι πράκτορες του αντιδραστικού σωβινισμού μάς έχουν αφήσει στο σκοτάδι, μάς έκοψαν τηλεόραση, ίντερνετ, ραδιόφωνο και εφημερίδες, και δεν το βλέπουμε πουθενά τρία χρόνια τώρα.