Τις προηγούμενες μέρες στις πλατείες όλης της χώρας αναδείχθηκε ένα νέο πολιτικό υποκείμενο που έσπασε το φόβο και έφερε την ελπίδα. Είναι αυτό που ήδη ορισμένοι έχουν αρχίσει να το αποκαλούν “νέο κίνημα”, επειδή ακριβώς αποτελεί τομή σε αυτό που συνηθίζαμε να περιγράφουμε ως μαζικό κίνημα την προηγούμενη περίοδο.
Ως γνωστόν, τα πολιτικά και κοινωνικά υποκείμενα διαμορφώνονται και αποκτούν την “ταυτότητα”από τους όρους της ταξικής πάλης, δεν προϋπάρχουν έξω απ' αυτούς. Η ανατροπή του πολιτικού σκηνικού και της κυβερνητικής πολιτικής πριν από αυτό το συμβάν ήταν μια επιθυμία που φάνταζε ουτοπική και οδηγούσε σε απραξία. Σήμερα είναι ένας ορατός πολιτικός στόχος. Αυτό είναι ήδη μια μεγάλη πολιτική νίκη. Ως πολιτικό συμβάν ξεπέρασε και την φαντασία του πιο αισιόδοξου αριστερού και δημιούργησε ήδη νέα πολιτικά δεδομένα: Η ανατροπή της σημερινής κυβερνητικής πολιτικής είναι δεδομένη. Αυτή η Κυβέρνηση δεν μπορεί να μείνει άλλο στην θέση της. Ο κόσμος βγήκε στους δρόμους και δύσκολα θα ξαναγυρίσει στους καναπέδες του. Η δύναμη αυτού κινήματος είναι δύναμη ανατροπής του πολιτικού σκηνικού από τον λαϊκό παράγοντα.
Μερικοί αριστεροί έχουν βάλει στόχο να το “πολιτικοποιήσουν”, προσπαθώντας να προβάλλουν “προγράμματα” και “στόχους πάλης” που κουβαλάνε στα σακίδια τους από τον προηγούμενο αιώνα. Όμως η προάσπιση του κόσμου της εργασίας δεν περνάει – και δεν θα πρέπει να έχει ως στόχο - την αναζήτηση εναλλακτικών λύσεων στην διαχείριση της κρίσης. Η υπεράσπιση των εργατικών δικαιωμάτων και κατακτήσεων που χάθηκαν μέσα σε ένα χρόνο περνάει από την ακύρωση των σχεδίων των κυρίαρχων δυνάμεων του αστισμού και την όξυνση της πολιτικής κρίσης. Οι πολιτικές πρωτοβουλίες που αποβλέπουν στην αναζήτηση “θετικών προτάσεων” και την διαμόρφωση “εθνικών συναινέσεων” για το ξεπέρασμα της πολιτικής κρίσης στην πραγματικότητα ευνουχίζουν την ανατρεπτική δύναμη αυτού του κινήματος. Ήδη βρισκόμαστε στην αρχή της “καταστροφής” του παλιού, πριν γεννηθεί το νέο. Και ο κύκλος της καταστροφής αυτού του σκουριασμένου πολιτικού και κοινωνικού συστήματος θα πρέπει πρώτα να ολοκληρωθεί για να αναζητήσουμε τον “άλλο” εφικτό κόσμο...
Και η καταστροφή του υπάρχοντος συστήματος - όπως έδειξε ο κύκλος του υπαρκτού κομμουνισμού που έκλεισε οριστικά με την κατάρρευση της ΕΣΔΔ - δεν λύνεται με την κατάληψη της πολιτικής εξουσίας από την “πρωτοπορία” της εργατικής τάξης. Αυτό που πρέπει να διαφυλάξουμε - αν έχουμε να κρατήσουμε κάτι από την ιστορία των κινημάτων και των επαναστάσεων του προηγούμενου αιώνα - είναι η αυτονομία της πολιτικής από τις κυρίαρχες επιλογές του αστισμού. Η υπεράσπιση αυτής της αυτονομίας περνάει σήμερα από την απεμπλοκή αναζήτησης διαχειριστικών λύσεων και την οργάνωση της αντιπαλότητας του λαϊκού παράγοντας απέναντι στα κυρίαρχα ιδεολογήματα του αστισμού και στην όξυνση της σύγκρουσης με μορφές πάλης που αποσαθρώνουν τις εθνικές συναινέσεις και οξύνουν την ταξική πάλη. Η κρίση του πολιτικού συστήματος θα πρέπει να μετατραπεί σε πεδίο ανάδειξης πολιτικών πρωτοβουλιών που φέρνουν τις λαϊκές μάζες στο προσκήνιο και παίρνουν την ζωή στα χέρια τους...
Τα πολιτικά προγράμματα και οι μεταβατικοί στόχοι, όταν οι λαϊκές μάζες βρίσκονται στο προσκήνιο έχουν μικρή πολιτική αξία. Από την κομμούνα του Παρισιού ως στον ισπανικό εμφύλιο και την πολιτιστική επανάσταση, οι μεγάλες τομές που επαναπροσδιόρισαν την άσκηση της πολιτικής απ' αυτούς που δεν κατέχουν την εξουσία, δεν κρίθηκαν από πολιτικά προγράμματα και τους μεταβατικούς στόχους. Όλα αυτά τα συμβάντα με την στενή λογική του “συσχετισμού δύναμης” και των “προγραμματικών στόχων” ηττήθηκαν κατά κράτος. Όμως, τα φαντάσματά τους εξακολουθούν να τρομάζουν τον αστισμό και να γεννούν εφιάλτες στα όνειρά του.
Και δω στη χώρα μας, το Πολυτεχνείο του 73 ηττήθηκε κατά κράτος αφού κατάφερε να ανατρέψει την “φιλελευθεροποίηση” του Μαρκεζίνη φέρνοντας μια χούντα, την χούντα του Ιωαννίδη, που ήταν σκληρότερη από την προηγούμενη. Όμως σφράγισε με το δικό του ανεξίτηλο μελάνι τα πολιτικά πράγματα της χώρας τα τελευταία 50 χρόνια περισσότερο απ' οποιοδήποτε άλλο πολιτικό γεγονός.
Είναι άραγε τυχαίο ότι μέρα με την μέρα όλο και περισσότεροι συσχετίζουν την σημερινή κατάσταση με εκείνο το πολιτικό συμβάν; Τότε η πρώτη έκρηξη μαζικής λαϊκής δεν εκδηλώθηκε στην Αθήνα, αλλά στα Μέγαρα. Δεν ήταν μια έκρηξη ενάντια για την ανατροπή του πολιτικού συστήματος αλλά για την προστασία της μικροϊδιοκτησίας ενάντια στις απαλλοτριώσεις γης στην περιοχή Πάχη, που έκανε η χούντα για στρατιωτικές εγκαταστάσεις. Σήμερα θα μπορούσαμε να αντιστοιχήσουμε αυτή την έκρηξη με τις κινητοποιήσεις των κατοίκων της Κερατέας, κινητοποιήσεις που έγιναν για να προστατέψουν την μικροϊδιοκτησία τους από την υποβάθμιση της περιοχής λόγω της εγκατάστασης της ΧΥΤΑ.
Μήπως είμαστε στα πρόθυρα ενός “Πολυτεχνείου” του 21ου αιώνα;
Τότε, όταν δυνάμωσε και καταξιώθηκε στην λαϊκή συνείδηση το "Πολυτεχνείο" όλοι δήλωναν ότι ήταν εκεί, σήμερα όλοι είναι με τις κινητοποιήσεις των "αγανακτισμένων". Τις πρώτες μέρες τις κοροϊδευαν από τον ΣΥΝ ως την πλειοψηφία της αντικαπιταλιστικής αριστεράς..
ΑπάντησηΔιαγραφήΣήμερα όμως την "Πανσπουδαστική Νο 8" δεν την εκδίδει το ΚΚΕ αλλά ένα κομμάτι της αντικαπιταλιστικής αριστεράς και της αναρχίας.
Επίσης, ο γιος εκείνου του Μαρκεζίνη προωθείται σήμερα από ορισμένους αστικούς αλλά και αριστερούς κύκλους ως πιθανή εναλλακτική λύση.
Ας ελπίσουμε ότι οι αγανακτισμένοι θα αποτρέψουν μια τέτοια "φιλελευθεροποίηση" της "χούντας" του ΔΝΤ και της Ε.Ε.
Το σύνθημα "Πάρ' την Δέσποινα και μπρός, δεν σε θέλει ο λαός" ήταν από τα πιο γνωστά του Πολυτεχνείου του 73. Σήμερα εκφωνούνται ανάλογα συνθήματα για τον Γ. Παπανδρέου. Η βασική μας διαφωνία με ορισμένα απ' αυτά τα συνθήματα της Πλατείας Συντάγματος αφορούν στο μέσο που θα φύγει ο Γ. Παπανδρέου. Κυριαρχεί η άποψη πως θα φύγει με ελικόπτερο. Η δική μας θέση είναι διαφορετική και την έχουμε εκφράσει εδώ:
ΑπάντησηΔιαγραφήΠοιοί θα είναι οι 600 τυχεροί που ταξιδέψουν με το Airbus A380;
Εδώ είναι που γίνονται οι ονειρώξεις πραγματικότητα; Α, καλά ήρθα...
ΑπάντησηΔιαγραφήΚαταρχήν να θέσω ξανά ωρισμένους προβληματισμούς που έθεσα και σε άλλη συζήτηση.
ΑπάντησηΔιαγραφήα) Το που θα καταλήξει το κίνημα των αγανακτισμένων στο Σύνταγμα δεν έχει τελειώσει ακόμα.
β) Η λογική της μη βίας στη συγκεκριμένη περίπτωση κερδίζει κατά κράτος τη λογική της βίας, των βίαιων μεθόδων. Στο Σύνταγμα είδα παππούδες, γιαγιάδες, μικρά παιδιά, μωρά σε κούνια, ακόμη και το ZONARS ήταν ανοικτό κι έκανε χρυσές δουλειές. Στις << δικές μας >> διαδηλώσεις τα ρολά των καταστημάτων κλείνανε αμέσως, ο πολύς κόσμος φοβόταν να κατέβει λόγω της πιθανής βίαιης κατάληξης της πορείας. Οι δολοφονίες στη MARFIN ουσιαστικά πλήγωσαν βαρύτατα την όποια προσπάθεια αντίδρασης στο Μνημόνιο.
γ) Το να καταγγέλεις τις μαζώξεις στίς πλατείες ως αντιδραστικές και απολίτικες είναι τραγικό λάθος, όπως και το να τις θεοποείς και να τις θεωρείς ως τη μόνη , την απόλυτη , τη μόνη μορφή πάλης είναι επίσης λάθος. Το να προσπαθείς να παρέμβεις το καταλαβαίνω, το να πάς να καπελώσεις είναι καταδικαστέο.
δ) Αντίθετα με την μαρξιστική μας παιδεία , πιστεύω ότι η ιστορία δεν επαναλαμβάνεται ούτε σαν φάρσα ούτε σαν κωμωδία, ουτε σαν τραγωδία, ούτε σαν τίποτε. Απλά δεν επαναλαμβάνεται.
Προς Δ.Υ.
ΑπάντησηΔιαγραφή1. αν η "μαρξιστική πρακτική" καταγράφει την "μαρξιστική μας παιδεία" στην οποία αναφέρεσαι, μάλλον το ανάποδο συμβαίνει. Η ιστορία - αυτή τουλάχιστον που γράφουν οι ίδιοι οι μαρξιστές για τον εαυτό τους - επαναλαμβάνεται πολλές φορές μάλιστα ως φάρσα: Σήμερα έχουμε πήξει από από "οργανώσεις" και "ηγέτες" που φαντασιώνονται ότι είναι οι "μπολσεβίκοι" και οι "Λένιδες" της εποχής μας.
2. Η "βία" και η "ιδεολογία" είναι δύο όψεις του ίδιου νομίσματος. Λειτουργούν συμπληρωματατικά για να εξασφαλίσουν την κοινωνική συνοχή και την συναίνεση του κοινωνικού συστήματος. Μερικές φορές μάλιστα μερικές εκδοχές είναι τόσο στενά δεμένες μεταξύ τους, ώστε δύσκολα διακρίνονται...
3. Οι γενικολογίες είναι καλές, αλλά παίρνουν συγκεκριμένο περιεχόμενο μέσα από παραδείγματα.
Ας ξεκινήσουμε λοιπόν απ' ένα παράδειγμα: Στην Θεσ/νίκη η αριστερά καπέλωσε την "μάζωξη στην πλατεία" (κατά την δική σου έκφραση), ναι ή ου;
Αν ναι, τότε ας κατονομάσουμε και συγκεκριμένους πολιτικούς χώρους που έχουν αυτή την "ευθύνη"...
Πάντως έχει πλάκα όταν αναρωτιούνται πολιτικοποιημένοι ..
ΑπάντησηΔιαγραφή"..Έχει πολιτικούς στόχους το κίνημα των “αγανακτησμένων”;"
τιν ίδια στιγμή που οι ίδιοι δεν έχουν συνειδητοποιήσει τη μέθοδο διεξόσου για την επίτευξη έστω και ενός στόχου, πέρα των επανειλημμένων διαπιστώσεων παρ΄ ότι ...
Η ΓΝΩΣΗ που ΕΙΝΑΙ ΚΑΙ ΠΟΛΙΤΙΚΗ ΔΥΝΑΜΙ
http://kodikas-dimon-koinotiton.blogspot.com/2009/09/blog-post.html
χρίζει κι ένα ΚΙΝΗΜΑ ΚΑΤΑ ΤΙΣ ΔΙΑΠΛΟΚΗΣ
http://diaploki-diafthora.blogspot.com/2007/08/blogger-gr.html
κι άντε μετά να ταυτισθεί ο καθένας με το ανάστημα των αξιών του πολίτη (συμμετέχω στα κοινά) στην “Εκκλησία του Δήμου”, ταυτόχρονα να αποστασιοποιηθεί της προδοσίας ΠΡΟΣ ΑΥΤΟΝ που δοξάζει!
Σε αντίθεση με τον ιδιώτη (idiot=ιδιώτης=ηλίθιος) που άλλοι περιθάλπουν στην ψυχή του σώματός τους.
http://diaploki-diafthora.blogspot.com/2011/04/blog-post_15.html
Εγώ δεν αναφέρθηκα στην κρατική βία , συμφωνώ με ότι γράφεις για τη βία και την ιδεολογία ως τρόπους στήριξης του συστήματος, για τις μεθόδους των κινημάτων, βίαιες η μη βίαιες θα ήθελα να συζητήσουμε.
ΑπάντησηΔιαγραφήΕιλικρινά δεν έχω ιδέα τι έγινε στη Θεσαλονίκη , δεν είμαι οργανωμένος, δικτυωμένος κ.λ.π., ειλικρινά ( το ξαναλέω ). Θα σου ήμουν βαθύτατα υποχρεωμένος αν με πληροφορούσες ακριβώς για το τι συνέβη η , έστω, τι πληροφορίες έχεις.
Οι "αριστερές" ονειρώξεις με μηχανές που βαδίζουν στους αιθέρες ("ελικόπτερα", "Airbus" κτλ) έχουν σαφές ψυχαναλυτικό υπόβαθρο: Ψευδής αναπλήρωση του απωθημένου άν πάμε ορθόδοξα-Φροΰδικά, σκοτεινά αρχέτυπα άν πάμε με τον Γιουνγκιανό τρόπο.
ΑπάντησηΔιαγραφήΣε κάθε περίπτωση το προφανές σκοτεινό αντικείμενο του πόθου είναι Τυνησία - Αίγυπτος, αλλά στο βάθος το ισχυρό αρχέτυπο "Αργεντινή 2001".
Το ερώτημα που τίθεται στους ονειροπόλους "μπολσεβίκους" και "Βλαδίμηρες" του καιρού μας, με θρασύ ορθολογικό τρόπο ("επιστροφή στην αρχή της πραγματικότητας"), είναι πόσο πιό κοντά στον πραγματικό κόσμο ήρθε η επανάσταση και ο κομμουνισμός μετά την Τυνησία ή την πλατεία Ταχρίρ. Και βέβαια, μετά την αλλαγή της πολιτικής κάστας που κατέχει την εξουσία στη χώρα του Τσέ, του σαμάνου Ντιέγκο και του μικρού μάγου Λήο.
Όσο για το "σπίτι μας", μάλλον ξεχάσανε τον δεύτερο συγκάτοικο του φοιτητικού δωματίου στο Άμχερστ, που περιμένει τη σειρά του.
προς Δ.Υ.
ΑπάντησηΔιαγραφήΓια το τι έγινε στην Θεσ/νίκη μια ματιά εδώ: Η παλιά διαμάχη “αριστερά-δεξιά” της ελληνικής κοινωνίας, έχει μεταφερθεί στην συγκέντρωση του Λευκού Πύργου, η οποία έχει χάσει σχεδόν τον δρόμοτης
Επίσης, από άλλες πληροφορίες υπάρχουν γεγονότα, όπως αυτό της εξαφάνισης των μικροφώνων και της ακύρωσης της συνέλευσης την Κυριακή, που καταγράφουν μια προσπάθεια χειραγώγησης της συνέλευσης από συγκεκριμένες πολιτικές ομάδες που παρεμβαίνουν με βάση συγκεκριμένη πολιτική συμφωνία που έχουν κάνει για αυτούς τους χειρισμούς. Το ιδεολογικό πλαίσιο που προβάλουν είναι ότι προστατεύουν την συνέλευση από ακροδεξιά στοιχεία.
Τώρα το πως συμβιβάζονται αυτές οι διακηρύξεις με το γεγονός ότι κάποιοι απ' αυτούς τους "προστάτες" είναι μέλη ή οπαδοί της ΣΠΙΘΑΣ και ήδη έχουν αρχίσει να προπαγανδίζουν την συγκέντρωση του Μίκη στην Θεσ/νίκη, μόνο οι ίδιοι το γνωρίζουν. Βέβαια μέλη των ίδιων αυτών πολιτικών ομάδων έχουν άλλη στάση στην ΑΘΗΝΑ, όπου δεν τους παίρνει να κάνουν τα δικά τους...
Τα ΜΜΕ και οι Τρεμο - Πετεντέρηδες προσπαθούν να χειραγωγήσουν το κίνημα των αγανακτισμένων, υποστηρίζοντας ότι είναι και θα πρέπει να παραμείνει "ειρηνικό" και δεν "χειραγωγείται" από τους οπαδούς των βίαιων συγκρούσεων. Στην πραγματικότητα προσπαθούν να δημιουργήσουν ρωγμές, όπως κάποιοι άλλοι προσπαθούν να δημιουργήσουν ρωγμές με τους "πάνω" και τους "κάτω" στην Πλατεία Συντάγματος. Χθες, μετά τις ομιλίες των οικονομολόγων είναι ευχάριστο το γεγονός ότι οι "πάνω" κατέβηκαν στην συνέλευση και ζήτησαν να μιλήσουν. Επίσης είναι γεγονός ότι μόνον αν εκφυλιστεί αυτό το κίνημα και σαπίσει από μόνο του δεν θα υπάρξει προσπάθεια βίαιης καταστολής του από το κράτος;
Και το κράτος δεν χρειάζεται καμία πρόφαση για να επιτεθεί και να διαλύσει μια ειρηνική συγκέντρωση, όπως έγινε με την συγκέντρωση της 11/5/2011. Σήμερα όμως η κρατική καταστολή θα είναι αρκετά δύσκολο να βρει ακροατήριο έτοιμο για να την υποδεχτεί ευνοϊκά και να την στηρίξει. Η κύρια πλευρά αυτής της καταστολής των διαδηλώσεων λειτουργεί ιδεολογικά: Φοβίζει κάποιο κόσμο και τον στέλνει σπίτι του, σε άλλους που αισθάνονται "απροστάτευτοι" από το "διαλυμένο κράτος" τους δείχνει ότι δεν είναι έτσι τα πράγματα, κλπ. κλπ. Σήμερα όμως μια βίαιη καταστολή αυτών των κινητοποιήσεων δεν μπορεί να εκμαιεύσει κανενός είδους συναίνεση προς την κρατική εξουσία. Όμως η κοινωνική πόλωση, η οποία διευρύνεται δεν μπορεί να χειραγωγηθεί και περιοριστεί σε "ειρηνικές" εκδηλώσεις και καθιστικές διαμαρτυρίες. Εδώ δεν τολμάνε να κυκλοφορήσουν στους δρόμους ή να παρουσιαστούν σε καμία δημόσια εκδήλωση και να μην τους κράξουν, χρησιμοποιώντας ο καθένας όλη την δημιουργική του φαντασία...
Τα "γιαουρτώματα" είναι ή δεν είναι μορφή "λαϊκής βίας"; Αν φάει κανένας Καψής ή καμία Τρέμη κανένα γιαουρτάκι σαν απάντηση για την "τρομοκρατία" που φέρνουν κάθε μέρα μέσα στα σπίτια μας, θα πρέπει να το καταδικάσουμε; Δεν νομίζω....
Τα γιαούρτια, τα αυγά, οι ντομάτες και τα άλλα ζαρζαβατικά ήταν και εξακολουθούν να είναι όπλα του λαού απέναντι στην ιδεολογική - και όχι μόνο - τρομοκρατία που ασκεί το κράτος και τα τσιράκια του απέναντί του.
ΑπάντησηΔιαγραφήΤο άλλο απωθημένο που επιστρέφει μεγαλοπρεπές, είναι ο περίφημος "σοσιαλφασισμός" του Μεσοπολέμου (Τριτοδιεθνική η πατέντα φυσικά, μετά κάποια από τις πολυάριθμες "στροφές").
ΑπάντησηΔιαγραφήΒλέπε ακόμη και τον Τσίπρα, με τις παροιμοιώσεις περί Πινοσέτ (πήγε να το "μαζέψει" μετά, αλλά ματαίως).
Αξίζει να πάρει κανείς πάλι από το σκονισμένο ράφι το βιβλίο "Φασισμός και Δικτατορία" του Νίκου Πουλαντζά και να ξαναθυμηθεί τις "στροφές" της Τρίτης Διεθνούς. Ιδιαίτερα το κεφάλαιο για τον Αντόνιο Γκράμσι και την Τρίτη Διεθνή. Αλλά μπήκαμε πάλι σ' εκείνη τη παράξενη συζήτηση, που αλλού άνοιξα με τον άλλο φίλο, περί Γκράμσι, Μπορντίγκα και ηγεμονικής πολιτικής.
Στο μελαγχολικό εκείνο φώς του Μεσοπολέμου (και όσων τραγικών ακολούθησαν), αυτά που ακούγονται σήμερα γύρω, μοιάζουν σαν κωμική φάρσα.
Η αξιοσημείωτη διαφορά (ακόμα και αυτή έχει κάτι το κωμικό), είναι ότι αυτή τη φορά, οι αυθεντικοί σταλινικοί είναι πιό προσεκτικοί (και πιό μαρξιστές, αλλοίμονο): Η Αλέκα, βλέπετε, δεν μίλησε ποτέ για ελικόπτερα, για Πινοσέτ, για Γιώργους και Δέσποινες, και ποτέ δεν απαίτησε εδώ και τώρα έξοδο από την Ευρωζώνη, νεο-δραχμή και χρεωκοπία.
Αν είχε αφεθεί να προχωρήσει η όποια φιλελευθεροποίηση του Μαρκεζίνη, δεν θα είχε αποφευχθεί μόνο ο Ιωαννίδης αλλά και (κυρίως) η τραγωδία της Κύπρου.Πάντα το ξεχνάμε αυτό. Γιατί;
ΑπάντησηΔιαγραφήπρος προηγούμενο ανώνυμο,
ΑπάντησηΔιαγραφήναι, ναι, αν η γιαγιά μου είχε καρούλια θα ήταν τρόλεϊ