μηδέ στον κόσμο όλο.»
δημοτικό τραγούδι
Μια συνέντευξη με τον Αντώνη Λιάκο από το tvxs.gr
Ο όρος «γενοκτονία» αναφέρεται σε μια πολιτική συστηματικής εξόντωσης ενός ολόκληρου λαού. Είναι νομικός όρος και ως τέτοιος επιφέρει συγκεκριμένες συνέπειες. Ανά τον κόσμο έχουν γίνει πολλές σφαγές αμάχων. Σκοπός, λοιπόν, της σχετικής νομοθεσίας περί γενοκτονιών είναι να τις σταματήσει αλλά και να λογοδοτούν στη Δικαιοσύνη όσοι τις έχουν διαπράξει. Και οι δύο, οι γενοκτονίες και οι εθνοκαθάρσεις, είναι θανατοπολιτικές. Πρέπει όσοι τις διαπράττουν να δικάζονται.
Στην περίπτωση που ένα έγκλημα έχει γίνει πολλά χρόνια πριν, εκείνο που πρέπει να πράττεται είναι να τιμούμε τη μνήμη των θυμάτων, να κατανοούμε τα ιστορικά πλαίσια μέσα στα οποία έγινε αυτό και να καλλιεργούμε, τελικά, ένα αίσθημα ευθύνης και υπευθυνότητας για όλα όσα διεπράχθησαν από τις προηγούμενες γενιές.
Βεβαίως, έρχεται κάποια στιγμή κατά την οποία αναδύονται δύσκολα προβλήματα επανόρθωσης και αποκατάστασης, οι οποίες έχουν ηθικό χαρακτήρα και δείχνουν τον πολιτισμό ενός κράτους. Η Τουρκία θα έπρεπε να έχει αναγνωρίσει αυτά που έγιναν με θάρρος και μέσα στα ιστορικά πλαίσια που έγιναν. Εμείς θα πρέπει, επίσης, να καταλάβουμε το αιματηρό πλαίσιο μέσα στο οποίο αναδείχτηκαν τα εθνικά κράτη. Όλα τα εθνικά κράτη έχουν βάψει τα χέρια τους με αίμα των αμάχων αντίπαλων πληθυσμών. Οι Έλληνες δεν εξαιρούνται.
Διαφορές, φυσικά, υπάρχουν ανάμεσα σε πολιτικές εξόντωσης, λόγου χάριν ανάμεσα στην εξόντωση των Εβραίων και στη Σρεμπρένιτσα. Ο ίδιος όρος καλύπτει ορισμένες φορές και τις εθνοκαθάρσεις και τις γενοκτονίες.
Αν αναπτύσσεται μία ρητορική μίσους εναντίον των θυμάτων, φυσικά και θα πρέπει να τιμωρείται ως υποκίνηση σε φυλετικό μίσος. Από εκεί και πέρα, η ελευθερία του λόγου σημαίνει και την ελευθερία του λόγου που δεν μας αρέσει. Αυτή την ελευθερία θα πρέπει να τη διασφαλίσουμε. Η ποινικοποίηση απόψεων «αν κάτι είναι ή δεν είναι γενοκτονία» είναι πολύ επικίνδυνη. Για αυτά τα ζητήματα διεξάγεται μια διεθνής συζήτηση, για την οποία μπορεί κανείς να ενημερωθεί μέσα από το τεύχος 11 (2011) του περιοδικού «Ιστορείν».
- Η γενοκτονία των Ποντίων ήταν εν τέλει εθνοκάθαρση; Διότι υπάρχει μια σύγχυση ότι οι ιστορικοί που αρνούνται τον όρο «γενοκτονία» αρνούνται και τα εγκλήματα και τις σφαγές.
Το ζήτημα της θέσης των Ελλήνων στις μεγάλες μεταβολές, που αναδιοργάνωσαν την Νότιονατολική Ευρώπη, από το 1912 έως το 1922, είναι εξαιρετικά περίπλοκο. Δεν πρέπει να καταφεύγουμε σε μια αφελή συνομωσιολογική αντίληψη, σύμφωνα με την οποία οι Νέοτουρκοι είχαν αποφασίσει να σκοτώσουν όλους τους Χριστιανούς της Οθωμανικής αυτοκρατορίας κλπ.
Η ίδρυση του τουρκικού κράτους, μέσα στις συνθήκες διάλυσης και ξένων επεμβάσεων, ήταν ένα εξαιρετικά δύσκολο εγχείρημα, δεν πρέπει να το μηδενίζουμε. Δημιούργησε την πρώτη εκκοσμικευμένη δημοκρατία σε μουσουλμανική χώρα. Αυταρχική, βέβαια, αλλά αν δούμε όλες της τις διαστάσεις, θα έχουμε μια πιο ισοζυγισμένη αντίληψη. Δεν είναι τυχαίο το γεγονός ότι ο Ελευθέριος Βενιζέλος πρότεινε τον Κεμάλ για το βραβείο Νόμπελ τότε. Το έκανε μεν για να κλείσει τις πληγές αλλά αναγνώριζε επίσης το μεγάλο μεταρρυθμιστικό του έργο. Άλλαξε το αλφάβητο, την ιστορία, την κουλτούρα της Τουρκίας.
- Γιατί είναι σημαντική η σημείωση της διαφοράς μεταξύ γενοκτονίας και εθνοκάθαρσης;
Και ο όρος «γενοκτονία» και ο όρος «εθνοκάθαρση» είναι καινούριοι όροι. Ποιος μίλαγε στη δεκαετία του ‘70 ή πιο πριν για γενοκτονία; Το Ποντιακό αναδύθηκε μαζί με το Μακεδονικό, στο πλαίσιο της αναζωπύρωσης του εθνικισμού στη δεκαετία του ’90. Υπάρχει μια πολύ ωραία διατριβή στα αγγλικά για το ζήτημα αυτό, διαθέσιμη ηλεκτρονικά.
Τα τελευταία χρόνια υπάρχουν πολλοί ακτιβιστές από διάφορες χώρες, οι οποίοι επιδιώκουν την αναγνώριση γενοκτονιών. Έχουν ιδρύσει και μια ένωση. Υπάρχει, δηλαδή, ένα γενικότερο πνεύμα θυματοποίησης. Πρόκειται για την καλλιέργεια ενός πολιτισμικού τραύματος, σε διάκριση με το βιωμένο τραύμα. Πολιτισμικό τραύμα που γίνεται στοιχείο ταυτότητας.
Το θύμα προβάλει ηθικές αξιώσεις ως θύμα. Όμως στην περίπτωση αυτή δεν τις προβάλλει προφανώς το ίδιο το θύμα, αλλά οι κληρονόμοι της θυματοποίησης του, αυτοί που επιδιώκουν να αντλήσουν κύρος από τον σεβασμό που πρέπει να απευθύνεται προς τα θύματα. Μέσω αυτών δεν διαιωνίζεται η μνήμη, αλλά τροποποιείται, εμπλουτίζεται με νέα στοιχεία, τοποθετείται σε διαφορετικά ερμηνευτικά πλαίσια, επαν-αφηγηματοποιείται.
Η δημόσια κουλτούρα πέρασε από τη λατρεία των ηρώων στη λατρεία των θυμάτων. Νομίζω, ότι όλα αυτά δεν τιμούν ούτε τη μνήμη των θυμάτων, γιατί τη βάζουν σε ένα πλαίσιο πολιτικών σκοπιμοτήτων. Ούτε, βέβαια, τιμούν την ιστορική κατανόηση ή τη συνεννόηση και την ειρήνη ανάμεσα σε λαούς.
Θα μπορούσε κανείς να αναφερθεί στο παράδειγμα χωρών που έχουν μετατρέψει άλλους σε θύμα, επικαλούμενοι τη δική τους ιδιότητα ως θυμάτων. Κάτι τέτοιο δεν γίνεται μόνο από τις ισραηλινές κυβερνήσεις, αλλά και λ.χ. από τους Ούγγρους ή τους Έλληνες εθνικιστές. Επικαλούνται σφαγές και γενοκτονίες και απειλούν με εξανδραποδισμό τους μετανάστες και τις μειονότητες. Στα Βαλκάνια αυτό συνέβη κατά κόρον στους γιουγκοσλαβικούς Εμφύλιους. Η θυματοποίηση μετατράπηκε σε ρεβανσισμό ή σε θυματοποίηση των άλλων.
- Το ελληνικό κράτος έχει κατά το παρελθόν κάνει ή προσπαθήσει να κάνει εθνοκάθαρση;
Ναι βεβαίως. Μετά την Επανάσταση διώχτηκαν όλοι οι Μουσουλμάνοι και οι Εβραίοι. Οι μόνοι που έμειναν ήταν της Εύβοιας, η οποία περιήλθε με συνθήκη στο Ελληνικό κράτος. Και μετά το 1912 βουλγαρικά χωριά κάηκαν, όπως στο Κιλκίς (The other Balkan Wars, A 1913 Carnegie Endowment Inquiry, επανέκδοση 1993)
Και η ανταλλαγή των πληθυσμών, αυτό το χαρακτήρα είχε. Να κάνει εθνικά καθαρές χώρες. Αυτό είναι το νόημα της εθνοκάθαρσης, όρου που καθιερώθηκε μετά τους πολέμους στη Γιουγκοσλαβία.
Τι θα μπορεί να σημάνει η ένταξη στο αντιρατσιστικό νομοσχέδιο διάταξης που να απαγορεύει την διαφορετική άποψη ως προς τον όρο «γενοκτονία» των Ποντίων;
Κάτι τέτοιο θα σήμαινε πολιτικό έλεγχο της ιστορικής επιστήμης. Ο, τι ξεφεύγει, δηλαδή από τα δεδομένα, να ποινικοποιείται.
- Η ψήφιση από το ελληνικό Κοινοβούλιο της ημέρας μνήμης της γενοκτονίας των Ποντίων αποτελεί ποινικοποίηση της ιστορικής έρευνας;
Όχι, αλλά έχει δημιουργηθεί ένα είδος εθνικής ορθοδοξίας γύρω από αυτά τα θέματα. Όποιος αποκλίνει κινδυνεύει . Από την άλλη μεριά δημιουργείται στην κοινή γνώμη μια διαστρεβλωμένη εικόνα για το παρελθόν. Κοιτάξτε, το Ελληνικό και το Οθωμανικό κράτος μπήκαν σε μια διαδικασία που είχε και στιγμές συνεργασίας και στιγμές πολέμου έως εσχάτων για την κυριαρχία στην ευρύτερη περιοχή. Έφτασε ως τον διπλασιασμό της Ελλάδας και τη δημιουργία του τουρκικού κράτους.
Πληθυσμοί ξεριζώθηκαν από την Ανατολία και έφτασαν αποδεκατισμένοι στα Βαλκάνια. Άλλοι, μουσουλμανικοί πληθυσμοί ακολούθησαν την αντίστροφη πορεία και από τα Βαλκάνια ξεριζώθηκαν και έφτασαν στην Τουρκία. Ο ίδιος ο Κεμάλ ήταν από τη Θεσσαλονίκη, ο Ινονού από τα Γιάννενα, όλη η ηγεσία ήταν από τα Βαλκάνια.
Στη διαδικασία αυτή οι σφαγές ήταν στην ημερήσια διάταξη. Και οι Έλληνες συγκέντρωσαν τα γυναικόπαιδα στο Εσκί Σεχίρ και τα έκαψαν μέσα στα τζαμιά. Εγκλήματα πολέμου έγιναν από όλες τις πλευρές. Όλες οι πλευρές, λοιπόν, καλό θα ήταν κάποια στιγμή να τα αναγνωρίσουν όλα αυτά, έστω ως υποθήκη ειρήνης στο μέλλον.
- Υπάρχει ανάγκη ποινικοποίησης του ρατσιστικού λόγου; (Δεν αναφέρομαι σε πράξεις). Διότι, σε αυτή την περίπτωση θα ποινικοποιούνται ενδεχομένως και οι «ιστορικοί» που αρνούνται το Ολοκαύτωμα ή το εξωραΐζουν. Αυτό είναι αρνητικό;
Θα πρέπει να διαχωρίσουμε τον λόγο μίσους από τον ιστορικό λόγο. Ακόμη και οι ηλίθιοι ιστορικοί, ή όσοι παρουσιάζονται ως ιστορικοί, θα πρέπει να έχουν ελευθερία λόγου. Το πρόβλημα είναι ο λόγος που υποκινεί σε μίσος. Είναι λεπτές οι διακρίσεις. Αλλά έτσι πρέπει να είναι η Δημοκρατία. Να έχει μια νομοθεσία που να διακρίνει λεπτές διαφορές.
- Γνωρίζετε την «υστερία» που έχει ξεσπάσει για την ύπαρξη ή μη του χορού του Ζαλόγγου, μετά από σχετική αναφορά της κ. Ρεπούση. Τι έγινε στον Ζάλογγο με λίγα λόγια;
Η ιστορία του Ζαλόγγου είναι μια πολύ τραγική ιστορία. Τη λέει ο συνάδελφος Πέτρος Πιζάνιας στη χθεσινή Εφημερίδα των Συντακτών. Παρόμοιες ιστορίες μας δείχνουν πως πάνω στην ιστορία πρέπει να στοχαζόμαστε σοβαρά, όχι να πλειοδοτούμε σε πατριωτικές μεγαλόστομες ανοησίες.
- Μπορεί τελικά ένας ιστορικός να είναι και πολιτικός, εάν εκφράζει μη δημοφιλείς ιστορικές απόψεις ή πραγματικότητες;
Ο ιστορικός είναι και πολίτης. Η ιστορία διασχίζει, θέλοντας και μη, τα όρια ανάμεσα στους δυο χώρους. Χρειάζεται παρρησία και υπευθυνότητα. Δεν είναι πάντα εύκολο. Συχνά αντιμετωπίζει κύμα προγραφών.
Αντιδράσεις στην Αλβανία για τουρκικό αίτημα επανεξέτασης της ιστορίας
ΑπάντησηΔιαγραφήΑκαδημαϊκοί και διανοούμενοι, μεταξύ των οποίων και ο Ι. Κανταρέ, κατά της επανεξέτασης της ιστορίας, όπως ζητά η Άγκυρα.
Θύελλα αντιδράσεων έχει προκαλέσει στην Αλβανία το αίτημα της τουρκικής κυβέρνησης προς τις αρχές της Πρίστινας και των Τίρανων για την αφαίρεση, από τα βιβλία της ιστορίας, των κεφαλαίων όπου περιγράφονται «αρνητικά γεγονότα» - κατά την τουρκική πλευρά - από την περίοδο της κατοχής από την Οθωμανική Αυτοκρατορία.
Συγγραφείς, δημοσιογράφοι, αρθρογράφοι και ακαδημαϊκοί από όλα τα κράτη όπου ζουν Αλβανοί υπέγραψαν ένα κείμενο εναντίον της επανεξέτασης της ιστορίας των Αλβανών από Τούρκους ειδικούς και χαρακτήρισαν την κίνηση αυτή ως «πολιτιστική επίθεση που πλήττει τη ραχοκοκαλιά του έθνους» και «απαράδεκτη προσβολή για τους Αλβανούς με συνέπειες για το μέλλον και την ταυτότητά τους».
Το κείμενο, που φέρει - μεταξύ άλλων - την υπογραφή του διεθνούς φήμης Αλβανού συγγραφέα Ισμαήλ Κανταρέ, αναφέρει ότι «η οθωμανική κατοχή προκάλεσε μια μαύρη τρύπα στην ιστορία του αλβανικού έθνους».
"Η κατοχή αυτή απομόνωσε βίαια τους Αλβανούς από την υπόλοιπη Ευρώπη και προκάλεσε ανεξίτηλες τραγωδίες και δραματικές εξελίξεις στην ιστορική μνήμη του έθνους. Ποτέ δεν θα συμφωνήσουμε και καταδικάζουμε τις προσπάθειες κάποιων ψευδο-ιστορικών και ορισμένων πολιτικών, οι οποίοι προσπαθούν να παρουσιάσουν, σήμερα, ολόκληρους αιώνες οθωμανικής κατοχής ως επιτυχημένη και ειρηνική συνύπαρξη» αναφέρει το κείμενο.
"Ας μην ξεχνάμε το γεγονός ότι, από όλες τις γλώσσες των λαών υπό την οθωμανική κατοχή, ειδικά η αλβανική γλώσσα είχε απαγορευτεί βίαια. Αρκεί και μόνο αυτό το γεγονός για να αποδείξει τη γενοκτονία της Οθωμανικής Αυτοκρατορίας εναντίον των Αλβανών, του πολιτισμού και της ταυτότητάς τους» καταλήγει το κείμενο.
Πηγή: ΑΜΠΕ
http://www.kathimerini.gr/4dcgi/_w_articles_kathremote_1_28/03/2013_490344
1. Να δεις και στην Μακεδονία τι αντιδράσεις υπάρχουν για την Ελλάδα, η οποία όχι μόνον δεν παραποιεί την ιστορία αλλά δεν αναγνωρίζει στους Μακεδονες ότι είναι έθνος και ότι έχουν δική τους γλώσσα!
Διαγραφή2. Οι Αλβανοί είχαν την ίδια καταπίεση με τους Ελληνες στο θέμα της γλώσσας την εποχή της Οθωμανικής Αυτοκρατορίας. Όμως φαίνεται πως είναι ανώτερη φυλή από τους Eλληνες διότι χωρίς να έχουν κρυφά σχολεία και άλλα ανάλογα παρμύθια κατάφεραν να διατηρήσουν την γλώσσα όλη την μακρόχρονη περιόδο της σκλαβίας, όχι μόνον στην περιοχή της σημερινής Αλβανίας αλλά όπου υπήρχαν Αρβανίτες, δηλαδή μέχρι την Πελοπόννησο και τα νησιά. Διαφύλαξαν μάλιστα την γλώσσα τους τόσο καλά ώστε στο 21 το πολεμικό ναυτικό της επάνάστασης, μιλούστε σχεδόν αποκλειστικά την δική τους γλώσσα και δεν καταλάβαινε "γρί" Ελληνικά!
Μια και η κουβέντα πήγε στους Αλβανούς, θα ήθελα να υπενθυμίσω στους ελληναράδες που υπερασπίζονται τον "χορό του Ζαλόγγου" ξεχνάνε το βασικό: Η αντίθεση του Αλή Πασά με τους Σουλιώτες ήταν μια ενδοαλβανική αντίθεση αφού εθνοτικά και ο Αλή και οι Σουλιώτες ήταν Αλβανοί.
ΑπάντησηΔιαγραφήΟι Σουλιώτες ήταν οι "κατσαπλιάδες" εκείνης της εποχής που κατέβαιναν από τα βουνά και έκαναν λεηλασίες στα χωριά του κάμπου. Ο Αλή Πασάς στα πλαίσια της επιβολής της "τάξης" προσπάθησε να εξαλείψει αυτό το φαινόμενο.
Επίσης, στην αντίθεσή του με την Οθωμανική αυτοκρατορία επιχείρησε να συγκροτήσει δικό του κράτος επηρεασμένος από τον “ευρωπαϊκό διαφωτισμό”, γιαυτό και ήταν ανοικτός στο ελληνικό στοιχείο και αρκετοί οπλαρχηγοί της επανάστασης του 21 είχαν περάσει από την αυλή του...
1.Κρυφά σχολειά λειτουργούν σήμερα οι Κούρδοι στην Τουρκία, αλλά αυτό μάλλον δεν το γνωρίζουν οι ιστορικοί της παγκοσμιοποίησης, που πιστεύουν οτι αυτό που απαγορεύεται σήμερα, επιτρεπόταν πριν απο 3 αιώνες! Δεν είναι αριστερή θέση, είναι το πρωτόκολο συνεργασίας Παπανδρέου-Τζεμ με τα λεφτά του Σόρος και τις ευλογίες των Αμερικάνων
ΑπάντησηΔιαγραφή2. Οι Αρβανίτες κ οι Σουλιώτες θεωρούσαν τους εαυτούς τους Έλληνες, κάτι ξέρω μάλλον: είμαι αρβανίτης με καταγωγή απ'το Σούλι.
3. Δεν χρειάζεται να είσαι Ελληνάρας για να καταλάβεις το προφανές, αρκεί απλά να μην είσαι βλάκας: απ'το να σε βιάσουν και μετά να σε σκοτώσουν, είναι προτιμότερο ν'αυτοκτονήσεις
- Το 1803 είναι 20 χρόνια πριν την επανάσταση του 21 και δεν είναι καθόλου φανερό ότι οι Σουλιώτες εκείνης της εποχής θεωρούσαν τους εαυτούς τους έλληνες.
Διαγραφή- Βεβαίως οι Αρβανίτες απέκτησαν ελληνική συνείδηση μέσα από την συγκρότηση του ελληνικού κράτους και μάλιστα μέσα από τις σχέσεις του με τους πιο "σκληρούς" μηχανισμούς του, όπως το "παλάτι" γιαυτό και παραδοσιακά ήταν στην μεγάλη τους πλειοψηφία "βασιλικοί".
- Για τα "πρωτόκολα συνεργασίας" και άλλα συνωμοτικά παρόμοια μάλλον καλά θα κάνεις να τα τα συζητάς στο ΕΠΑΠ ή στην ΣΠΙΘΑ που μαζί με την χρυσή αυγή βλέπουν παντού συνωμοσίες ενάντια στον ελληνισμό!
Υ.Γ. Ο ιστορικός Τάσος Βουρνάς, ο οποίος δεν μπορεί κανείς να τον κατατάξει στους ιστορικούς της παγκοσμιοποίησης, τα παρουσιάζει αρκετά καλά αυτά τα ζητήματα με τους Σουλιώτες και τον Αλή Πασά.
-Διαφωνώ οτι οι Αρβανίτες απέκτησαν ελληνική συνείδηση μέσα από την συγκρότηση του ελληνικού κράτους και ο λόγος είναι η μαζική (και καταλυτική) τους συμμετοχή στην επανάσταση, πολύ πριν την ίδρυση κράτους.
ΑπάντησηΔιαγραφή-Η συνωμοτική συμφωνία Παπανδρέου -Τζέμ, μόνο συνωμοτική δεν είναι: δημοσιεύτηκε κανονικά στην Εφημερίδα της Κυβερνήσεως την 27η Ιούνη 2001, προφανώς ανάλογη συμφωνία έχουν υπογράψει και η Αλβανία με την Τουρκία, ενάντια στην οποία αντιδρούν οι αλβανοί διανοούμενοι...