ΦΩΤΙΑ ΣΤΑ ΓΕΝΙΚΑ ΕΠΙΤΕΛΕΙΑ!
Αγωνιζόμαστε για την "ΣΥσπείρωση της ΡΙΖοσπαστικής Αριστεράς" στην κατεύθυνση της κοινής δράσης στους μαζικούς χώρους και τα κοινωνικά κινήματα, και παράλληλα για την πολιτική της συγκρότηση σε ένα ενιαίο αμεσοδημοκρατικό πολιτικό φορέα

Πέμπτη 15 Νοεμβρίου 2018

Οι πατρίδες δεν έχουν σύνορα, σύνορα έχουν τα κράτη!



 οι "εχθροί" του έθνους εν δράσει...

Τον Γεώργιο Παπαδόπουλο θυμηθήκαμε, μέρες της επετείου του Πολυτεχνείου, διαβάζοντας τα γραπτά ενός άλλου σύγχρονου Παπαδόπουλου. Αυτή τη βδομάδα, ένα κείμενο με τον τίτλο «Αντιπατριωτισμός, μια πέμπτη φάλαγγα πληρωμένη με εκατομμύρια δολάρια και ευρώ» αναδημοσιεύτηκε σε πολλά ακροδεξιά και εθνικιστικά μέσα ενημέρωσης. Συντάκτης o Γ. Παπαδόπουλος - Τετράδης, τακτικός συνεργάτης του “αριστερού” www.iskra.gr...

Το κείμενο εκτός του ότι είναι άκρως εθνικιστικό, είναι και προβοκατόρικο γιατί στιγματίζει όσους εναντιώνονται στον εθνικισμό ως «πέμπτη φάλαγγα πληρωμένη με εκατομμύρια δολάρια και ευρώ», αφού δεν παρουσιάζει κανένα αποδεικτικό στοιχείο αυτής της θέσης. Εικονογραφείται μάλιστα με εικόνες από διαδηλώσεις άσχετες με το θέμα για να υποδείξει τον “εχθρό”. Ως αποδεικτικό στοιχείο, το μόνο που προβάλει είναι μια γενικόλογη και ψευδή ιδεοληψία ότι «η παγκοσμιοποίηση είναι το αύριο του καπιταλιστικού συστήματος. Και ο μόνος που μπορεί να καθυστερήσει το χτίσιμό του είναι τα σύνορα». Σύμφωνα λοιπόν με αυτή την άποψη, είναι φίλοι των λαών και αντικαπιταλιστές, ο οι «συνοριοφύλακες» κ.κ. Τραμπ, ΛεπένΣαλβίνι και διάφοροι άλλοι ακροδεξιοί στην Ευρώπη αλλά και στην χώρα μας!...

Είναι εθνικιστικό, γιατί υποστηρίζει την βασική θέση που συγκροτεί τον εθνικισμό: την εξάλειψη της διάκρισης ανάμεσα στις κοινωνικές ταυτότητες που συγκροτούνται με βάση την έννοια της “πατρίδας”, του “έθνους” και του “κράτους”. Περισσότερα γιαυτό το θέμα, εδώ:


Τρίτη 13 Νοεμβρίου 2018

Εκλογές στη Βραζιλία: H βαρβαρότητα ως επιλογή



Αναδημοσίευση από το "www.marginalia.gr"
Του Κρίτωνα Ηλιόπουλου

Μίσος για τη δημοκρατία, απέχθεια για την πολιτική, επιθυμία για αυταρχισμό. Στις πρόσφατες εκλογές στη Βραζιλία ο «σέρτικος κι αράθυμος» μέχρι γελοιότητας, απόστρατος λοχαγός Ζαΐρ Μεσσίας Μπολσονάρο εκλέχτηκε πρόεδρος της χώρας, με ποσοστά αυξανόμενα ευθέως ανάλογα με τον μεσαιωνικό πολιτικό του λόγο, για να εξαπολύσει τον «πόλεμο» στο εσωτερικό της χώρας. Το κείμενο αυτό προσπαθεί να περιγράψει το φαινόμενο Μπολσονάρο, να διευρευνήσει το πώς και γιατί εξελίχθηκε, ποια είναι η κοινωνική του βάση και τι μέλλει γενέσθαι.

Να ‘χαμε ένα βασιλιά
δράκο με χοντρό λαιμό
σέρτικο κι αράθυμο
να μας κάνει πόλεμο

Κοινοβουλευτικοί συσχετισμοί

Ο Μπολσονάρο εκλέχτηκε πρόεδρος στο δεύτερο γύρο με 54% (57 εκατομμύρια ψήφοι) έναντι 46% (47 εκατομμύρια ψήφοι) του αντιπάλου του. Στον πρώτο γύρο είχε πάρει 46%, ενώ ο Αντάντ είχε 29%, δηλαδή 46 εκατομμύρια ψήφους έναντι 31 του Αντάντ. Το σύνολο αποχής, λευκών και άκυρων παρέμεινε σχεδόν το ίδιο στους δύο γύρους, στο 29% περίπου, ποσοστό ελαφρώς μεγαλύτερο από το αντίστοιχο των προηγούμενων εκλογών. Συγκρίνοντας με τις προηγούμενες εκλογές μπορούμε να διαπιστώσουμε τα εξής:
     1. Δεν υπήρξε μαζική μετακίνηση ψηφοφόρων από την αριστερά προς τη δεξιά, και πολύ λιγότερο προς την ακροδεξιά. Φαίνεται πιθανή μετακίνηση ψηφοφόρων από την κυβερνώσα αριστερά προς άκυρο-λευκό-αποχή (ΑΑΑ) και προς άλλα αριστερά κόμματα (πχ. PSOL) και επίσης μετακίνηση δεξιών ψηφοφόρων από ΑΑΑ προς Μπολσονάρο. 

    Ιδρώνουν τ' αυτιά των πολιτικών;




    Για τους περισσότερους, ο ιδρώτας είναι μια δυσάρεστη κατάσταση που συχνά μας φέρνει σε δύσκολη θέση. Στην πραγματικότητα όμως πρόκειται για μια φυσιολογική αντίδραση του οργανισμού μας σε διάφορες καταστάσεις, η οποία βοηθά το σώμα να επανέλθει στη σωστή θερμοκρασία. Υπάρχουν όμως ιδιαίτερες καταστάσεις στις οποίες ιδρώνουν μόνον τ' αυτιά;

    Η φράση «Δεν ιδρώνει τ’αυτί του» που τη λέμε συνήθως για τους αναίσθητους και τους αδιάφορους έλκει την καταγωγή της από μια περίεργη διαγνωστική συμβουλή του Ασκληπιού προς μια γυναίκα που ήθελε να βρει με ποιον τρόπο να κάνει τον φίλο της να την αγαπήσει. Όταν έθεσε το ερώτημα στον Ασκληπιό, αυτός της απάντησε: «Να τον κλείσεις σ’ ένα πολύ ζεστό δωμάτιο», και συμπλήρωσε τη συμβουλή του με τα κριτήρια διάγνωσης: «κι αν ιδρώσουν τ’αυτιά του, θα σ’αγαπήσει. Αν δεν ιδρώσουν μην παιδεύεσαι άδικα».

    Δευτέρα 12 Νοεμβρίου 2018

    Οδοιπορικό στη Λατινική Αμερική - Κοινωνίες σε κίνηση



    Κοινωνίες σε κίνηση
    Ένα ταξίδι στην Αργεντινή, την Ουρουγουάη και τη Βραζιλία

    Παρουσίαση Σταύρος Σταυρίδης - Ευγενία Μιχαλοπούλου

    Οι χώρες της Λατινικής Αμερικής, πάντα αποτέλεσαν έμπνευση για τα κινήματα και για όλους μας. Συνήθως όμως στ’ αυτιά μας φτάνουν τα μεγάλα γεγονότα, είτε πρόκειται για σκοτεινές στιγμές (όπως αυτές που ζουν η Βραζιλία και η Αργεντινή σήμερα) είτε πρόκειται για εξεγέρσεις και αγώνες.
    Οι μικρές καθημερινές αντιστάσεις, που χωρίς αυτές ούτε εξεγέρσεις θα υπήρχαν ούτε και ελπίδα στους σκοτεινούς καιρούς, μένουν αόρατες.

    Αυτές τις αντιστάσεις θέλουμε να μοιραστούμε, όπως τις γνωρίσαμε μέσα από ένα ταξίδι τριών μηνών στις τρεις χώρες.

    Πέμπτη, 15 Νοέμβρη:
    Ένα οδοιπορικό στο βορρά της Βραζιλίας, στο Σάο Πάολο και στο Ρίο ντε Τζανέιρο

    Πέμπτη, 29 Νοέμβρη:
    Αργεντινή – Ουρουγουάη: Οι συλλογικές μνήμες κινητήρια δύναμη για το παρόν

    περισσότερα, κλικ στην εικόνα:

    πως θα πάτε, κλικ [εδώ]

    Αποκλειστική συνέντευξη με τον Αρχηγό των Εθνομηδενιστών


    Αναγνωρίζετε στην φωτογραφία
    δυο από τους πιο γνωστούς κυνηγούς "εθνομηδενιστών";
    Αν όχι,
     θα σας συνιστούσαμε να μην διαβάσετε το κείμενο που ακολουθεί...

     ( ΜΕΡΟΣ Ι )

    Για τους “Εθνομηδενιστές” και για το τρόμο που προκαλούν σε αριστερο - δεξιούς πατριώτες, όλο και κάτι θα έχει πέσει στ’ αυτί σoυ. Μερικοί πιστεύουν πως μας κυβερνούν. Όμως ότι οι “Εθνομηδενιστές” έχουν Αρχηγό έναν πραγματικό ηγέτη, λίγοι το γνωρίζουν. Δεν ζει στην παρανομία, όμως δεν συνηθίζει τις δημόσιες εμφανίσεις, σαν αυτές που κάνουν οι πολιτικοί παράγοντες. Θεωρείται επικίνδυνος από τις μυστικές υπηρεσίες, χωρίς να υπάρχει κανένα ένταλμα εναντίον του. Υποψιάζονται ποίος μπορεί να είναι, αλλά δεν τον έχουν ακόμα ανακαλύψει.

    Μετά από μακροχρόνια έρευνα και επίμονες προσπάθειες καταφέραμε να συναντηθούμε μαζί του και κάναμε μια πρώτη κουβέντα (για χάριν συντομίας στο κείμενο θα αναγράφεται με τα αρχικά ΑΕΜ: Αρχηγός Εθνο-Μηδενιστών). Μερικά σημεία από αυτή την συναρπαστική εμπειρία φανταζόμαστε ότι σας ενδιαφέρουν, γιαυτό και τα παρουσιάζουμε παρακάτω.

    Η συζήτηση ξεκίνησε ανάποδα. Αυτός που έκανε την πρώτη ερώτηση ήταν ο ΑΕΜ:

    - Ποιό χαρακτηρισμό θα αποδίδετε σε όλους αυτούς που θεωρούν ότι απειλούνται από το φάντασμα του “εθνομηδενισμού”;

    Κάποιοι από την παρέα, βιάστηκαν ν’ απαντήσουν: «εθνικιστές».

    Ο ΑΕΜ έκανε έναν ειρωνικό μορφασμό και ανασηκώνοντας το αριστερό του φρύδι, είπε ένα μονολεκτικό ΟΧΙ. Μετά από μια σύντομη περίοδο αμήχανης σιωπής, που κανείς δεν τολμούσε να προτείνει φωναχτά κάποιον άλλο προσδιορισμό ως απάντηση, η συζήτηση προχώρησε με σχόλια για την τρέχουσα πολιτική επικαιρότητα.

    Τι σήμαινε αυτό το ΟΧΙ, έμεινε μετέωρο μέχρι το τέλος της συζήτησης. Εκεί πράγματι ξεκαθαρίστηκε, όταν μπήκε κάποια τάξη σε ταυτοτικά ζητήματα που συσχετίζουν το φαντασιακό με το πραγματικό, σε επαναπροσδιορισμούς πολιτικών και αυτοκαθορισμούς κοινωνικών υποκειμένων.

    Μόλις διαμορφώθηκε κλίμα οικειότητας που επέτρεπε αναφορές σε πιο συγκεκριμένα θέματα, κάποιος από την παρέα ζήτησε από τον Αρχηγό των Εθνομηδενιστών να σχολιάσει την παρουσία του Παναγιώτη Λαφαζάνη σε διαδικτυακό χουντοκάναλο. Πριν τελειώσει την ερώτηση, έβγαλε από την τσέπη του την ανακοίνωση της ΛΑΕ στην οποία επισημαίνεται ότι αυτό το γεγονός οι εχθροί της το εκμεταλλεύτηκαν ως μια «ανέλπιστη ευκαιρία και αφορμή για να ενταθεί, από κυβερνητικά και κατεστημένα κέντρα, η επίθεση στην ΛΑ.Ε και προσωπικά στον γραμματέα της». Μόλις τέλειωσε την ερώτηση, έδωσε την ανακοίνωση στον ΑΕΜ δείχνοντας με τον δείκτη του άλλου χεριού το σημείο που υπάρχει στο κείμενο η σχετική αναφορά.

    Ο ΑΕΜ έβαλε περιφρονητικά στην άκρη την ανακοίνωση χωρίς να ρίξει ούτε μια ματιά και απάντησε με μια επιγραμματική δήλωση: «Ο ίδιος ο Λαφαζάνης είναι αυτός που υποσκάπτει και διαβάλλει τον εαυτό του, δεν χρειάζεται να αναζητούνται αλλού οι δράστες». Για να στοιχειοθετήσει τον ισχυρισμό του, συμπλήρωσε γελώντας: Θα διακινδυνεύσω να χαρακτηριστώ ότι υποσκάπτω το κύρος του Παναγιώτη, κάνοντας το παρακάτω σχόλιο, το οποίο θα ήθελα να δημοσιοποιήσετε «Ο Παναγιώτης το πάει το ...εμβατήριο». Άνοιξε το tablet του και επέδειξε ως τεκμήριο ένα βίντεο, ζυγίζοντας με την άκρη του ματιού του τις αντιδράσεις μας. Το video μπορείτε να το βρείτε [εδώ].

    Πέμπτη 8 Νοεμβρίου 2018

    Οι «εγκλωβισμένοι» στην ...ΛΑΕ



    Το Βαλς Των Χαμένων Ονείρων ~ Μάνος Χατζιδάκις

    Συνθήματα, όπως το «να συνεχίσουμε μετωπικά και αριστερά» είναι φυσικό να αντιμετωπίζονται σήμερα με δυσπιστία και καχυποψία, όταν μάλιστα εκφέρονται ως διακηρύξεις από χώρους που οι κυρίαρχες πρακτικές τους καταγράφουν ακριβώς τ' αντίθετα. Χαρακτηριστικό παράδειγμα ένα κείμενο του Αντώνη Νταβανέλου Η ΛΑΕ σε κρίσιμο σταυροδρόμι ) στο www. Rproject.gr. Αντιγράφουμε το τελευταίο κομμάτι του:

    «Το πεδίο όπου αποδεικνύεται η «αλήθεια» για κάθε πολιτική είναι το πεδίο των συμμαχιών. Εδώ, επίσης, κάποιες παλιότερες αυταπάτες έχουν θρυμματιστεί: το «αντιμνημονιακό» ΕΠΑΜ δεν αντέχει ούτε τον εαυτό του, ενώ άλλες «αντιμνημονιακές» προσωπικότητες του λεγόμενου πατριωτικού χώρου έχουν γίνει φτερά στον άνεμο των εξελίξεων. Από την πλευρά μας, επαναλαμβάνουμε: η μόνη πολιτική συμμαχιών που έχει νόημα στη σημερινή συγκυρία, που έχει ταυτόχρονα πραγματική εκλογική δυναμική, είναι το «τρίγωνο»: ΛΑΕ-ΑΝΤΑΡΣΥΑ-Άλλες δυνάμεις που αποσπάστηκαν από τον ΣΥΡΙΖΑ το 2015. Γιατί οι πλευρές του περιγράφουν το «στοίχημα» της ανασυγκρότησης μιας μαζικής, σοβαρής και αποτελεσματικής ριζοσπαστικής Αριστεράς.

    Αυτή η προοπτική πρέπει να διεκδικηθεί ενάντια στους πειρασμούς της σεχταριστικής αυτοαναφορικότητας. Όμως, ταυτόχρονα, πρέπει να διεκδικηθεί με τις αναγκαίες διορθώσεις στην πολιτική της ΛΑΕ και με μια λειτουργία που για να γίνεται πειστική, οφείλει να είναι πιο συλλογική, πιο πλουραλιστική, πιο ανανεωμένη, περισσότερο στηριγμένη στη βάση του εγχειρήματος.
    Και όλα αυτά πρέπει να γίνουν γρήγορα.»


    Κάθε πράγμα στον καιρό του κι ο κολιός τον Αύγουστο. Ο Αντώνης Νταβανέλος “σπεύδει βραδέως” όταν καταλήγει στην διαπίστωση πως «όλα αυτά πρέπει να γίνουν γρήγορα». Το ποτάμι δεν γυρίζει πίσω...

    Τετάρτη 7 Νοεμβρίου 2018

    ΕΧΕ ΓΕΙΑ, ΝΕΟΦΙΛΕΛΕΥΘΕΡΙΣΜΕ (Μια συνέντευξη με τον Βόλφγκανγκ Στρέεκ)


    Ο Βόλφγκανγκ Στρέεκ (Wolfgang Streeck) είναι Ομότιμος Καθηγητής στο Ινστιτούτο Max Planck για τη Μελέτη των Κοινωνιών, στην Κολωνία

    Τη συνέντευξη πήραν για το King’s Review οι Γιοχάνες Λένχαρντ και Ρεμπέκα Λιού
    Ο Γιοχάνες Λένχαρντ (Johannes Lenhard) είναι υποψήφιος διδάκτορας Κοινωνικής Ανθρωπολογίας στο King’s College (Cambridge).
    Η Ρεμπέκα Λιού (Rebecca Liu) είναι συντάκτρια στο King's Review. 
    ΜΕΤΑΦΡΑΣΗ: ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΑΠΑΝΙΚΟΛΟΠΟΥΛΟΣ – ΒΑΣΙΛΗΣ ΡΟΓΓΑΣ
    Αναδημοσίευση από τα "ΕΝΘΕΜΑΤΑ της Αυγής

    Ερ: Στο πρόσφατο άρθρο σας στο New Left Review χαρακτηρίζετε το νεοφιλελευθερισμό ως «συμφωνίες ελεύθερου εμπορίου […] παγκόσμια διακυβέρνηση […] εμπορευματοποίηση, και […] την κατάσταση ανταγωνισμού μιας νέας εποχής καπιταλιστικής ορθολογικοποίησης». Διαβλέπετε κάποια πιθανότητα να υπάρξει ο καπιταλισμός χωρίς να είναι νεοφιλελεύθερος; Μπορεί να υπάρξει καλός καπιταλισμός;

    Απ: Ο Καπιταλισμός δεν ήταν πάντα νεοφιλελεύθερος: υπήρξε εμπορικός καπιταλισμός, βιομηχανικός, ο παλαιός φιλελεύθερος καπιταλισμός, ο χρηματοοικονομικός καπιταλισμός του Χίλφερντινγκ, ο υπό κρατική διοίκηση καπιταλισμός του New Deal, οτιδήποτε. Όλοι τους ενσωμάτωσαν περίπλοκους συμβιβασμούς μεταξύ τάξεων, εθνών, κοινωνικής ζωής και της προσταγής του κέρδους… Ήταν «καλοί»; Για κάποιους ήταν πάντα, και υπήρχαν φορές, στο απόγειο του σοσιαλδημοκρατικού ταξικού συμβιβασμού, που και οι μισθωτοί μπορούσαν να θεωρήσουν τον καπιταλισμό δίκαιο. Αυτό δεν διήρκησε. Τώρα, αντιμετωπίζουμε αυξανόμενη ανασφάλεια, μειούμενα ποσοστά ανάπτυξης, αυξανόμενη ανισότητα, εκτίναξη χρεών παντού – ένας κόσμος υψηλού ρίσκου ελέγχεται από μια μικροσκοπική ολιγαρχία, ή κλεπτοκρατία, που εργάζεται σκληρά για να αποσυνδέσει τη μοίρα της από το υπόλοιπο των κοινωνιών τις οποίες απομύζησαν από πόρους.


    Κυριακή 4 Νοεμβρίου 2018




    Αναδημοσίευση από εδώ: "JACQUES RANCIÈRE: ΚΟΜΜΟΥΝΙΣΤΕΣ/ΚΟΜΜΟΥΝΙΣΤΡΙΕΣ* ΧΩΡΙΣ ΚΟΜΜΟΥΝΙΣΜΟ; - ΜΕΡΟΣ Β'"

    Μετάφραση: Αναστασία Ματσούκα

    Επιμέλεια: Ειρήνη Γαϊτάνου

    [Μτφ απο το: Rancière, Jacques, «Communists without communism», στο The idea of communism, Verso, London, 2011, σ. 167- 177. Η δημοσίευση αποτελεί το δεύτερο μέρος του κειμένου. Το πρώτο μέρος εδώ].

    Ο κομμουνιστής με τη σειρά του έπαιζε είτε το ρόλο του ατομιστή αναρχικού, που ανυπομονεί να δει τα ιδανικά του να γίνονται πραγματικότητα με το ρίσκο να υπερκεραστεί η αργόσυρτη πορεία της όλης διαδικασίας, ή το ρόλο του γνώστη στρατιώτη που είναι ολοκληρωτικά αφιερωμένος στο συλλογικό σκοπό. Η καταπίεση του χρυσού κομμουνιστή από τον σιδηρούν εργάτη και του σιδηρού εργάτη από το χρυσό κομμουνιστή έχει εμφανιστεί σε όλα τα κομμουνιστικά κράτη -από τη Νέα Οικονομική Πολιτική στην Πολιτιστική Επανάσταση- και έχει εσωτερικευτεί από τη μαρξιστική επιστήμη, όπως και από αριστερίστικες οργανώσεις. Ας θυμηθούμε, για παράδειγμα, πώς η γενιά μου μετακινήθηκε από την αλτουσεριανή δήλωση για τη δύναμη της επιστήμης να αποκαλύπτει τις μοιραίες ψευδαισθήσεις των δρώντων της παραγωγής, στον μαοϊστικό ενθουσιασμό για την επανεκπαίδευση των διανοούμενων από τους εργάτες και την εργοστασιακή εργασία, με τον κίνδυνο σύγχυσης της επανεκπαίδευσης των διανοούμενων μέσω της χειρωνακτικής εργασίας με την επανεκπαίδευση των αντιφρονούντων μέσα από τη σκληρή εργασία.


    Πιστεύω πως αυτό είναι ένα από τα βασικά ζητήματα υπό διακύβευση, εάν κάτι νέο πρόκειται να νοηθεί, ή κάτι ξεχασμένο να αναβιωθεί, υπό το όνομα του κομμουνισμού. Δεν υπάρχει ιδιαίτερο νόημα, πιστεύω, να αναβιωθεί η ιδέα του κομμουνισμού μόνο στη βάση της επιχειρηματολογίας πως, ενώ πράγματι προκάλεσε πολλούς θανάτους και έκανε πολλά κακά πράγματα, τελικά, ο καπιταλισμός και οι επονομαζόμενες δημοκρατίες έχουν, επίσης, πολύ αίμα στα χέρια τους. Πρόκειται για το ίδιο είδος στάθμισης που συγκρίνει τον αριθμό των Παλαιστίνιων θυμάτων της ισραηλινής κατοχής με τον αριθμό των Εβραίων θυμάτων του Ολοκαυτώματος, ή τα θύματα του ναζιστικού Ολοκαυτώματος με τα εκατομμύρια των Αφρικανών που σύρθηκαν στη δουλεία και την εξορία, τα θύματα της γαλλικής δημοκρατικής αποικιοκρατίας, τους Ινδιάνους που σφαγιάστηκαν στη δημοκρατική Αμερική κλπ. Αυτός ο τρόπος δημιουργίας συγκρίσεων και ιεραρχήσεων ανάμεσα σε κακά καταλήγει να αναποδογυρίζει στο αντίθετό του: τη διαγραφή των διαφορών, την κατάργηση όλων των ιστορικών ενικοτήτων στο όνομα της ισοδυναμίας εκμετάλλευσης με εκμετάλλευση, το οποίο συνιστά την τελευταία λέξη ενός συγκεκριμένου είδους μαρξιστικού μηδενισμού.

    Δεν πιστεύω πως πρέπει να αφιερώσουμε πολύ χρόνο σε αυτή τη διαφωνία. Ούτε πιστεύω πως αξίζει η αναβίωση της συζήτησης γύρω από το αυθόρμητο και την οργάνωση και τους τρόπους κατάληψης της κρατικής εξουσίας. Δεν μας διδάσκει πολλά για το πώς θα μοιάζει ο κομμουνισμός, ως η δύναμη του καθενός/μίας. Επομένως, θα συμφωνήσω με τον Alain Badiou πως αυτό που έχει σημασία για εμάς ως η ιστορία του κομμουνισμού ή ιστορία της χειραφέτησης, είναι πάνω απ΄ όλα η ιστορία των κομμουνιστικών στιγμών, οι οποίες ήταν στιγμές εξαφάνισης ή διακοπής των κρατικών δυνάμεων και της επιρροής των καθιερωμένων κομμάτων. Μια στιγμή δεν είναι μόνο ένα σημείο στο χρόνο που περνάει. Είναι επίσης και ένα μομέντουμ: το βάρος που γέρνει τη ζυγαριά, παράγοντας μια νέα ισορροπία ή ανισορροπία, έναν κρουστικό επαναπροσδιορισμό του τι σημαίνει “κοινό”, μια αναδιάρθρωση του σύμπαντος του δυνατού. Δεν είναι επίσης το διάστημα μιας απλής χαώδους περιστροφής ασύνδετων κομματιών. Οι κομμουνιστικές στιγμές ξεδιπλώνουν υψηλότερες μορφές οργάνωσης απ΄ ότι η ρουτίνα της γραφειοκρατίας. Αλλά αυτή η οργάνωση είναι πάντα η οργάνωση μιας από-διοργάνωσης αναφορικά με την “κανονική” κατανομή χώρων, λειτουργιών και ταυτοτήτων. Ο κομμουνισμός μπορεί να νοηθεί από εμάς ως η παράδοση που δημιουργήθηκε γύρω από ένα πλήθος στιγμών, γνωστών ή αγνώστων, όταν απλοί εργάτες και συνηθισμένοι άνδρες και γυναίκες απέδειξαν την ικανότητά τους να αγωνίζονται για τα δικαιώματά τους και για τα δικαιώματά του καθενός και της καθεμίας, ή να λειτουργούν εργοστάσια, εταιρίες, διοικήσεις, στρατούς, σχολεία κλπ, συλλογικοποιώντας τη δύναμη της ισότητας του καθενός/μίας με τον καθένα/μία. Αν κάτι πρέπει να επανοικοδομηθεί υπό το όνομα του κομμουνισμού, αυτό είναι μια μορφή χρονικότητας που θα μοναδικοποιεί τη σύνδεση αυτών των στιγμών. Τώρα, αυτή η επανοικοδόμηση περιλαμβάνει την αναβίωση της υπόθεσης της εμπιστοσύνης σε αυτή τη δυνατότητα, μια υπόθεση που έχει σε ένα βαθμό καταπιεστεί και τελικά καταστραφεί από την κουλτούρα της μη- εμπιστοσύνης στα κομμουνιστικά κράτη, τα κόμματα και τον κομμουνιστικό λόγο.

    Αυτή η σύνδεση ανάμεσα στο ζήτημα της χρονικότητας και την ερώτηση τι μπορεί να σημαίνει μια κομμουνιστική υποκειμενική κατάφαση, είναι σίγουρα κεντρική στις σύγχρονες μορφές επαναδιεκδίκησης της ιδέας του κομμουνισμού. Αλλά μου φαίνεται πως η συζήτηση συχνά προκαταλαμβάνεται από κάποια προβληματικά στοιχεία που αφορούν τη λογική του καπιταλιστικού προτσές. Αυτό έχει συμβεί με δύο κυρίως τρόπους. Από τη μια πλευρά, ο κομμουνισμός έχει επαναπροσδιορισθεί ισχυρά ως συνέπεια των μετασχηματισμών του ίδιου του καπιταλισμού. Η ανάπτυξη των μορφών της άυλης παραγωγής έχει παρουσιαστεί σαν να αποδεικνύει τη σύνδεση ανάμεσα σε δύο μοτίβα του Κομμουνιστικού Μανιφέστου, τη θέση ότι “καθετί στέρεο και σταθερό διαλύεται στον αέρα” και τη θέση ότι οι καπιταλιστές είναι οι νεκροθάφτες του ίδιου τους του εαυτού. Αυτό που ο καπιταλισμός κυρίως παράγει σήμερα, αντί για αγαθά διαθέσιμα για ιδιωτική χρήση, είναι ένα δίκτυο ανθρώπινης επικοινωνίας που η παραγωγή, η εκμετάλλευση και η ανταλλαγή δεν είναι πλέον διαχωρισμένες αλλά συνδυάζονται στην ίδια συλλογική διαδικασία. Επομένως, το περιεχόμενο της καπιταλιστικής παραγωγής θεωρείται να υπερβαίνει την καπιταλιστική μορφή, και προοδευτικά καταλήγει να ταυτίζεται με την κομμουνιστική δύναμη της συνεργατικής άυλης εργασίας. Εδώ η υποβόσκουσα αντίθεση ανάμεσα στον “σιδηρούν εργάτη” και τον “χρυσό κομμουνιστή” τείνει να εξαλειφθεί από την ιστορική ανάπτυξη του καπιταλισμού προς όφελος τους τελευταίου: υπ΄ αυτή την έννοια, όσο λιγότερη είναι η εργασία και οι εργάτες, τόσο περισσότερο κομμουνισμό έχουμε. Το πιο ενοχλητικό σημείο για μένα είναι ότι αυτή η νίκη του κομμουνιστή πάνω στον εργάτη παρουσιάζεται όλο και περισσότερο ως η νίκη του κομμουνισμού του Κεφαλαίου πάνω στον κομμουνισμό των κομμουνιστών. Στο βιβλίο του Goodbye Mr Socialism, o Antonio Negri σημειώνει ένα επιχείρημα που διατυπώθηκε από έναν άλλο θεωρητικό, ότι οι οικονομικοί θεσμοί, και κυρίως τα συνταξιοδοτικά ταμεία, είναι οι μόνοι θεσμοί που φαίνεται να μπορούν να μας δώσουν σήμερα το μέτρο της συσσωρευμένης και ενοποιημένης εργασίας, έτσι ώστε σήμερα το καπιταλιστικό οικοδόμημα θα μπορούσε να θεωρηθεί ότι ενσαρκώνει την πραγματικότητα της συλλογικής εργασίας: ένας κομμουνισμός του Κεφαλαίου που θα έπρεπε να μετατραπεί σε κομμουνισμό του πλήθους. Στην παρουσίασή του σε αυτό το συνέδριο, ο Antonio Negri ξεκάθαρα διατύπωσε το επιχείρημα ότι αυτός ο καπιταλιστικός κομμουνισμός συνιστά μια ιδιοποίηση των κοινών από το Κεφάλαιο, το οποίο σηματοδοτεί μια απαλλοτρίωση του πλήθους από τα κοινά. Τώρα, το επιχείρημα είναι: μέχρι ποιο σημείο μπορούμε να το ονομάσουμε αυτό κομμουνισμό τελικά; Μέχρι ποιο σημείο μπορούμε να υποστηρίξουμε τη λογική αυτής της διαδικασίας; Ακριβώς αυτή η λιγική βρίσκεται υπό συζήτηση σήμερα σε αυτό που ονομάζεται “κρίση”. Η τρέχουσα “κρίση” είναι στην πραγματικότητα η αποτυχία της καπιταλιστικής ουτοπίας που κυριάρχησε τα είκοσι χρόνια που ακολούθησαν την κατάρρευση της Σοβιετικής Αυτοκρατορίας: η ουτοπία της τέλειας αυτορύθμισης της ελεύθερης αγοράς και της δυνατότητας οργάνωσης όλων των πτυχών της ανθρώπινης ζωής σύμφωνα με τη λογική αυτής της αγοράς. Ένας αναστοχασμός του κομμουνισμού σήμερα πρέπει να λάβει υπόψη την ανεπανάληπτη συγκυρία της αποτυχίας της καπιταλιστικής ουτοπίας.

    Η ίδια συγκυρία μας αναγκάζει να αμφισβητήσουμε μια άλλη εκδοχή του σύγχρονου μαρξιστικού λόγου. Έχω στο μυαλό μου τη διάχυτη περιγραφή μιας τελικής φάσης του καπιταλισμού που θα συνιστά το θρίαμβο μιας παγκόσμιας μικρής ολιγαρχίας, δίνοντας σάρκα και οστά στη νιτσεϊκή προφητεία του “τελευταίου ανθρώπου”: ένας κόσμος ολοκληρωτικά αφιερωμένος στην παροχή των αγαθών, τη λατρεία των ανέσεων και του θεάματος, την υπακοή στην υπερ-εγωτική προσταγή της “jouissance” (απόλαυσης), τη ναρκισσιστική κατανάλωση μορφών αυτο-πειραματισμού, κλπ. Αυτός ο παγκόσμιος θρίαμβος του αποκαλούμενου μαζικού ατομικισμού ονομάζεται, από εκείνες τις αφηγήσεις, ως δημοκρατία. Και η δημοκρατία, έτσι, εμφανίζεται ως ο βιωμένος κόσμος που φτιάχτηκε από την κυριαρχία του Κεφαλαίου και την αυξανόμενη καπιταλιστική καταστροφή μορφών κοινότητας και καθολικότητας. Αυτή η αφήγηση μπορεί λοιπόν να κατασκευάσει μια απλή εναλλακτική: είτε η δημοκρατία -εννοώντας το ελεεινό βασίλειο του “τελευταίου ανθρώπου”- είτε μια “κατάσταση πέραν της δημοκρατίας” για την οποία το πλέον κατάλληλο όνομα φαίνεται πως είναι ο κομμουνισμός.

    Το θέμα είναι πως πολλοί άνθρωποι αποδέχονται τη διάγνωση χωρίς να αποδέχονται και το συμπέρασμα: ανάμεσά τους, δεξιοί διανοούμενοι που θρηνούν τη δημοκρατική καταστροφή του κοινωνικού δεσμού και της συμβολικής τάξης, παλαιάς κοπής κοινωνιολόγοι που αντιτάσσουν την καλή κοινωνική κριτική στην κακή μετά-68′ “περίτεχνη κριτική”, νέας κοπής κοινωνιολόγοι που κοροϊδεύουν την ανικανότητά μας να τα βγάλουμε πέρα με το βασίλειο της παγκόσμιας αφθονίας, και φιλόσοφοι που μας καλούν στο επαναστατικό έργο της διάσωσης του Καπιταλισμού ενσταλάσσοντας σε αυτόν ένα νέο πνευματικό περιεχόμενο. Σε αυτό το συγκείμενο, η φαινομενικά καλή εναλλακτική (δημοκρατικός βάλτος ή κομμουνιστική υπέρβαση) σύντομα αποδεικνύεται προβληματική: όταν έχετε περιγράψει το διαβόητο βασίλειο του παγκόσμιου δημοκρατικού ναρκισσισμού, ίσως να καταλήξετε στο συμπέρασμα ότι, συνεπώς, χρειαζόμαστε τον κομμουνισμό για να βγούμε από αυτό το έλος. Αλλά μετά ανακύπτει το ερώτημα: με ποιον, με ποιες υποκειμενικές δυνάμεις, μπορείτε να φανταστείτε την οικοδόμηση αυτού του κομμουνισμού; Επομένως, η κομμουνιστική έγκλιση κινδυνεύει να μετατραπεί σε χαϊντεγκεριανή προφητεία που μας καλεί να γυρίσουμε πίσω, σαν να βρισκόμαστε στην άκρη της αβύσσου, ή να αφιερωθούμε σε μορφές δράσης που έχουν σχεδιαστεί κυρίως για να χτυπήσουν τον εχθρό και να κολλήσουν την οικονομική μηχανή. Το θέμα είναι ότι το σαμποτάζ της οικονομικής μηχανής εφαρμόζεται πιο αποτελεσματικά από Αμερικανούς χρηματιστές και Σομαλούς πειρατές. Και δυστυχώς, αυτή η αποτελεσματική μορφή σαμποτάζ δεν αφήνει χώρο για καθόλου κομμουνισμό.

    Ο αναστοχασμός της κομμουνιστικής ιδέας σήμερα περιλαμβάνει την προσπάθεια απεμπλοκής της χρονικότητας των δυνατών της μορφών από τα ακόλουθα χρονικά σενάρια: το σενάριο που ανακαλύπτει ότι ο κομμουνισμός είναι εγγενής στον καπιταλισμό, ή το σενάριο που εκλαμβάνει τον κομμουνισμό ως την τελευταία ευκαιρία για εκείνους που βρίσκονται στην άκρη της αβύσσου. Αυτά τα δυο χρονικά σενάρια εξακολουθούν να βασίζονται στις δύο μορφές επικράτησης της λογικής της ανισότητας πάνω στη λογική της χειραφέτησης: την προοδευτική λογική του Διαφωτισμού, που δίνει στον Καπιταλισμό το προνόμιο του δασκάλου ο οποίος εκπαιδεύει τον αδαή εργάτη και διαβαθμίζει το δρόμο από την παλιά ανισότητα στον μελλοντικό κομμουνισμό, και την αντιδραστική λογική του αντί-Διαφωτισμού που ταυτίζει τις μορφές της σύγχρονης βιωμένης εμπειρίας με το θρίαμβο του αστικού ατομισμού πάνω στην κοινότητα. Το εγχείρημα της αναβίωσης της ιδέας του κομμουνισμού έχει νόημα αν περιλαμβάνει το έργο της επανεξέτασης εκείνων των μορφών επικράτησης και τον τρόπο με τον οποίο ακόμα καθορίζουν τις περιγραφές μας για το παρόν. Θα πρέπει να περιλαμβάνει έναν αναστοχασμό των κυρίαρχων περιγραφών του σύγχρονου κόσμου: οι σύγχρονες μορφές καπιταλισμού, η έκρηξη της αγοράς εργασίας, η νέα επισφάλεια της εργασίας και η καταστροφή συστημάτων κοινωνικής αλληλεγγύης, όλα συνθέτουν μορφές ζωής και εμπειριών εργασίας που είναι πιθανόν πιο κοντά σε εκείνες των τεχνιτών του δέκατου ένατου αιώνα παρά στο σύμπαν των υπερ-ειδικευμένων εργατών και της παγκόσμιας μικρής μπουρζουαζίας που έχει παραδοθεί στη φρενήρη κατανάλωση που περιγράφεται από τόσους πολλούς σύγχρονους κοινωνιολόγους. Και τώρα, το επιχείρημα δεν αφορά απλά την εμπειρική ακρίβεια. Αφορά τη σύνδεση ανάμεσα στους τρόπους ανάλυσης της ιστορικής διαδικασίας και τους τρόπους χαρτογράφησης του δυνατού. Θα πρέπει τουλάχιστον να έχουμε μάθει πόσο προβληματικές μπορούν να είναι όλες οι στρατηγικές που βασίζονται στην ανάλυση της κοινωνικής εξέλιξης. Η χειραφέτηση δεν μπορεί να είναι ούτε η εκπλήρωση μιας ιστορικής αναγκαιότητας, ούτε η ηρωική αντιστροφή αυτής της αναγκαιότητας. Πρέπει να νοηθεί πέρα από τη μη-επικαιρότητά της, το οποίο σημαίνει δύο πράγματα: πρώτον, την απουσία ιστορικής αναγκαιότητας για την ύπαρξή της, δεύτερον, την ετερογένειά της αναφορικά με μορφές εμπειρίας που δομήθηκαν στον καιρό της κυριαρχίας. H μόνη κομμουνιστική κληρονομιά που αξίζει να εξετάσουμε είναι η πολλαπλότητα των μορφών πειραματισμού της δυνατότητας του καθενός και της καθεμίας, χθες και σήμερα. Η μόνη δυνατή μορφή κομμουνιστικής νοημοσύνης είναι η συλλογική νοημοσύνη που χτίζεται σε αυτούς τους πειραματισμούς.

    Κάποιος/α μπορεί να προβάλλει την ένσταση πως ορίζω τον κομμουνισμό με όρους όχι πολύ διαφορετικούς από το δικό μου ορισμό της δημοκρατίας. Μπορώ να απαντήσω, πρώτον, ότι, σύμφωνα με το δικό μου τρόπο κατανόησης της χειραφέτησης, θα πρέπει να αμφισβητηθεί η κλασική θέση που αντιπαραβάλει τον κομμουνισμό με τη δημοκρατία, η οποία δημοκρατία νοείται είτε ως η κρατική οργάνωση της αστικής κυριαρχίας, είτε ως ο βιωμένος κόσμος πλαισιωμένος από τη δύναμη του εμπορεύματος. Είναι σίγουρα αληθές ότι η δημοκρατία μπορεί να χρησιμοποιηθεί για να ονομάσει διαφορετικά πράγματα, αλλά το ίδιο ισχύει και για τον κομμουνισμό. Και είναι γεγονός πως ο συνδυασμός της πίστης στην ιστορική αναγκαιότητα με την κουλτούρα της μη-εμπιστοσύνης παράγει ένα συγκεκριμένο είδος κομμουνισμού: τον κομμουνισμό ως την ιδιοποίηση των παραγωγικών δυνάμεων από το Κράτος και τη διαχείριση τους από την “κομμουνιστική” ελίτ. Και πάλι, αυτό συνιστά ένα δυνατό μέλλον για τον καπιταλισμό. Δε νομίζω ότι είναι ένα μέλλον για τη χειραφέτηση. Το μέλλον της χειραφέτησης μπορεί μόνο να σημαίνει την αυτόνομη ανάπτυξη του χώρου των κοινών που δημιουργείται από την ελεύθερη συνένωση ανδρών και γυναικών που εφαρμόζουν την αρχή της ισότητας. Πρέπει απλά να το αποκαλούμε “δημοκρατία” ή βοηθάει περισσότερο να το ονομάζουμε “κομμουνισμό”; Εντοπίζω τρεις λόγους για το δεύτερο: πρώτον, δίνει έμφαση στην αρχή της ενότητας και της ισότητας της νοημοσύνης, δεύτερον, δίνει έμφαση στην καταφατική πλευρά της διαδικασίας συλλογικοποίησης αυτής της αρχής και τρίτον, υπογραμμίζει την ικανότητα αυτο-ανανέωσης της διαδικασίας, το μη-πεπερασμένο της, που συνεπάγεται τη δυνατότητά της να εφευρίσκει είδη μέλλοντος που δεν μπορούμε ακόμη να φανταστούμε. Αντιθέτως, θα απέρριπτα τον όρο εάν σήμαινε ότι γνωρίζουμε τι μπορεί αυτή η δυνατότητα να κατακτήσει, με όρους παγκόσμιου μετασχηματισμού, παράλληλα με το μονοπάτι που οδηγεί σε αυτό το σημείο. Αυτό που ξέρουμε είναι αυτό που η συγκεκριμένη δυνατότητα μπορεί να κατακτήσει τώρα, με όρους αμφιλεγόμενων μορφών συλλογικών αγώνων, ζωής και σκέψης. Ο αναστοχασμός του κομμουνισμού συνεπάγεται πάνω απ΄ όλα τη διερεύνηση της ικανότητας της συλλογικής νοημοσύνης που είναι εγγενής στην οικοδόμηση αυτών των μορφών. Αυτή η διερεύνηση προϋποθέτει την πλήρη αποκατάσταση αυτού που έχω ονομάσει υπόθεση της εμπιστοσύνης.

    *Ο τίτλος του κειμένου στα αγγλικά είναι “Communists Without Communism”. Σε όλο το εύρος του κειμένου, όμως, όπου στην αγγλική γλώσσα αναφέρεται γένος, επισημαίνονται και τα δύο.

    Παρασκευή 2 Νοεμβρίου 2018

    Communists Without Communism





    Αυτό που έχω να πω είναι σχετικά απλό και πιθανότατα θα το βρείτε απλοϊκό. Αλλά αν καλούμαστε να ανανεώσουμε το νόημα της λέξης "κομμουνισμός", ίσως θα πρέπει να επαναπροσδιορίσουμε κάποια πολύ απλά ζητήματα και να λάβουμε υπόψιν κάποια πολύ απλά γεγονότα.

    Το πρώτο γεγονός, το οποίο νομίζω, ότι θα πρέπει να λογαριάσουμε είναι το ακόλουθο: ο κομμουνισμός δεν είναι μόνο το όνομα μεγαλειωδών κινημάτων και περιβόητων κρατικών δυνάμεων του παρελθόντος, δεν είναι το απομεινάρι ή το καταραμένο όνομα που θα έπρεπε να αναλάβουμε την ηρωική και επικίνδυνη αποστολή να επανακτήσουμε. "Κομμουνιστικό" είναι το όνομα του κόμματος που κυβερνά το πιο πολυπληθές έθνος και μια από τις πιο ακμαίες καπιταλιστικές δυνάμεις σήμερα.

    Αυτή η συσχέτιση ανάμεσα στον κομμουνισμό, την απόλυτη κρατική κυριαρχία και τον καπιταλισμό δεν θα πρέπει να μείνει εκτός του πεδίου ενός αναστοχασμού γύρω από το τι μπορεί να σημαίνει ο κομμουνισμός σήμερα.

    Πέμπτη 1 Νοεμβρίου 2018

    Ο ηγέτης που βλέπει το δάσος και χάνει το ...δένδρο!




    ....

    ΑΛΛΗ ΕΝΗΜΕΡΩΣΗ