Η στροφή της Νέας Δημοκρατίας και τα ανακλαστικά της Αριστεράς
Η στροφή της κυβερνητικής πολιτικής απέναντι στη ναζιστική Χρυσή Αυγή, μετά τη δολοφονία του Παύλου Φύσσα στο Κερατσίνι, δικαιολογημένα ξάφνιασε πολύ κόσμο, γιατί αποτελεί απότομη αλλαγή γραμμή πλεύσης.
Είχε διαμορφωθεί η εντύπωση ότι η στάση του Μαξίμου σ’ αυτό το πεδίο δεν θα αλλάξει, επειδή η αντίδρασή του στη γνωστή σε όλους εγκληματική δράση των μελών της Χρυσής Αυγής ήταν μέχρι προχθές πολιτικά και νομικά σχεδόν ανύπαρκτη. Το ότι κινήθηκε με εγκληματική καθυστέρηση, μπορεί να αποτελεί επιχείρημα εναντίον της κυβέρνησης, αλλά δεν μπορεί να αποτελεί δικαιολογία για τους αντίπαλους της κυβερνητικής πολιτικής, ιδίως εξ αριστερών, που θα μπορούσαν να τουλάχιστο να την υποθέσουν ως ενδεχόμενη.
Η ιδιοτέλεια της στροφής
Εκτός από τραγικά καθυστερημένη, πάντως, η αντίδραση του Μαξίμου αποδεικνύεται αναγκαστική και ιδιοτελής. Όπως δείχνει ο Δ. Μητρόπουλος, με πολύ μεγάλη σαφήνεια, αλλά και με υπόβαθρο ένα αξιόπιστο, όπως φαίνεται, ρεπορτάζ, στην ανάλυσή του στα «Νέα», (21/9/013), η ηγεσία της ΝΔ άργησε να ανησυχήσει για τη δράση της ΧΑ, γιατί θεωρούσε ότι της αρκεί η «θεωρία» των δύο άκρων. Πίστευε ότι αυτή, αφενός, της επιτρέπει να διατηρεί τις γέφυρες με τους ψηφοφόρους της ακροδεξιάς, αφετέρου, εκτιμούσε ότι έτσι απαξιώνει τον ΣΥΡΙΖΑ.
Η ηγεσία της ΝΔ φαίνεται ότι είχε αρχίσει τελευταία να προβληματίζεται για την πραγματική απόδοση της πολιτικής της αυτής: και τον ΣΥΡΙΖΑ δεν έπληξε, και την ενίσχυση της ΧΑ δεν εμπόδιζε και την ίδια εξέθετε. Το αποτέλεσμα ήταν η αποδυνάμωση της ίδιας της ΝΔ, όπως φάνηκε και σε προ της δολοφονίας δημοσκοπήσεις.
Έτσι θα μπορούσε να ερμηνευτεί και το γεγονός ότι, ενώ σημειώθηκε απότομη στροφή, οι κινήσεις που ακολούθησαν –παράδοση φακέλου στην εισαγγελέα του Άρειου Πάγου, «χτυπήματα» στην ιεραρχία της Αστυνομίας, κινητοποίηση του φιλοκυβερνητικού επικοινωνιακού μηχανισμού… –έγιναν σχετικά γρήγορα, σαν έτοιμες από καιρό. Οι τελευταίες εξελίξεις, μάλιστα, με τις απειλές παραίτησης των βουλευτών της Χ.Α. Και τις αντιδράσεις της Ν.Δ. Δείχνουν ότι η αλλαγή τακτικής του Μαξίμου πιθανότατα έχει μεγαλύτερο βάθος από αυτό που φαίνεται με την πρώτη ματιά.
Μια απώλεια και μια επιτυχία
Ακόμα και έτσι τραγικά καθυστερημένη και ιδιοτελής, η αντίδραση του Μαξίμου παράγει πια πολιτικές συνέπειες.
Η Αριστερά, ωστόσο, η οποία φαίνεται να έχει κερδίσει μια μάχη στο ιδεολογικό πεδίο με την υποχώρηση της «θεωρίας» των δύο άκρων, δεν διατήρησε την πρωτοβουλία κινήσεων που έδειχνε να διαμορφώνει. Η πρωτοβουλία βρέθηκε στα χέρια της κυβέρνησης και η Αριστερά δεν έχει αξιοποιήσει ακόμα το γεγονός ότι η κυβερνητική στροφή οφείλεται και στη δικιά της επιμονή, στη δικιά της αντιφασιστική δράση, στη δικιά της υπόδειξη ότι και τα περί δύο άκρων είναι εγκληματικά λαθεμένη ανάλυση και η ΧΑ δεν αντιμετωπίζεται με χάδια.
Ο καλύτερος τρόπος να ανακτήσει την πρωτοβουλία, είναι να υποχρεώνει, με συγκεκριμένες ενέργειες στο κοινωνικό πεδίο και με πειστικές προτάσεις στο πολιτικό, την κυβέρνηση να προχωρήσει όσο είναι δυνατόν πιο βαθιά και πιο μακριά στην κατεύθυνση που υποδεικνύει η πρόσφατη στροφή της. Αυτό προϋποθέτει την ανάπτυξη πραγματικού πολιτικού κινήματος αντιναζιστικής δράσης, που δεν θα αφήσει ανενόχλητη την κυβέρνηση να χειριστεί κατά τα δικά της ιδιοτελή συμφέροντα μια υπόθεση που αφορά ακόμα και τη ζωή των μελών της ελληνικής κοινωνίας.
Χτύπημα του ναζισμού ως το τέλος
Προϋποθέτει, επίσης, ότι οι κινήσεις της Αριστεράς δεν θα περιοριστούν σε μια κριτική για την καθυστέρηση και την ιδιοτέλεια της ΝΔ και της κυβέρνησης, αλλά θα υποχρεώσουν σε βήματα που αφήνουν βαθιά ίχνη στην πολιτική και κοινωνική ζωή του τόπου.
Δηλαδή, σε βήματα που αντιμετωπίζουν σε βάθος, μονιμότερα και με θεσμικό τρόπο το ναζιστικό φαινόμενο. Εκεί που το ίδιο επιτίθεται: στα σχολεία, στην αστυνομία, στο στρατό, στη δικαστική εξουσία, στον κρατικό μηχανισμό γενικότερα, στη μεταναστευτική πολιτική, στις υποβαθμισμένες, όχι μόνο λόγω μνημονίου, περιοχές των μεγάλων πόλεων, στις φτωχογειτονιές... Με ποιο συγκεκριμένο και μόνιμο τρόπο θα συνεχιστεί θεσμικά και μετά τις εν θερμώ αντιδράσεις, πώς θα οργανωθεί η διαρκής αντίσταση στο ναζισμό, στο ρατσισμό, τη φασιστική αντίληψη, θα αναπτυχθεί η καλλιέργεια της δημοκρατικής γνώσης και δράσης.
Μπορεί η Αριστερά να επιβάλει, τουλάχιστον να διεκδικήσει τέτοιες δομές, μια τέτοια εξέλιξη; Αν το κατορθώσει, δεν θα έχει πάρει μόνο την πρωτοβουλία που διεκδικεί και διατηρεί για την ώρα η ΝΔ, αλλά θα έχει αποφέρει όφελος και γενικότερα στην κοινωνία και στην πολιτική ζωή: θα έχει, δηλαδή, διεκδικήσει θέση ηγεμονικής δύναμης σ’ ένα κρίσιμο πεδίο.
Και αντιφασίστες, και αντιμνημονιακοί
Και, βέβαια, προϋποθέτει επιμονή στην ανάδειξη της γενικευμένης παραδοχής ότι μερίδιο ευθύνης στη γιγάντωση των ναζιστών και κάθε είδους αντιδραστικής αντίληψης μέσα στην κοινωνία έχει και η κυβερνητική πολιτική. Μπορεί να μην υπάρχει ευθύγραμμη σχέση μεταξύ των δύο αυτών μεγεθών, αλλά το υπόστρωμα της εξαθλιωμένης κοινωνίας, της διάλυσης κάθε συνεκτικού ιστού, είναι το πιο εύφορο έδαφος για την ανάπτυξη ιδεών περί αναγκαστικής και αδιαμαρτύρητης πειθάρχησης της κοινωνίας στη «μοίρα» της.
Γι’ αυτό και η Αριστερά οφείλει να κρατηθεί μακριά από απλουστευτικές και ιδιοτελείς αντιλήψεις περί της των πάντων ενώσεως και απόρριψης της «διχαστικής» διάκρισης μνημονιακοί / αντιμνημονιακοί. Η αντιφασιστική ενωτική δράση δεν μπορεί να έχει ως προϋπόθεση την αποδοχή των ίδιων των στόχων του κοινωνικού εκφασισμού, δηλαδή την υποταγή του λαού στη μοίρα του, τη μνημονιακή του μοίρα.
Απ’ όπου κι αν προέρχεται;
Γιατί έχει τεράστια σημασία ποιος και γιατί ασκεί βία
Και με τη «θεωρία» των δύο άκρων τι θα απογίνει; Ένας από τους λόγους που η «θεωρία» αυτή χρησιμοποιήθηκε από τη ΝΔ –και όχι μόνο…– είναι και ο ακόλουθος: στον πυρήνα βρίσκεται το κάλεσμα υποταγής όσων πλήττονται από τη μνημονιακή κυβερνητική πολιτική στη μοίρα τους. Στην ουσία, δηλαδή, στοχεύει στην καταναγκαστική πειθάρχηση των θυμάτων αυτής της πολιτικής με τη διαμόρφωση μιας φοβισμένης – τρομοκρατημένης κοινωνίας.
Το κακό με τη «θεωρία» αυτή δεν είναι τόσο ότι τοποθετεί κάποιους στα άκρα και τους εξισώνει. Έτσι κι αλλιώς, ακόμη και στην αίθουσα της βουλής κάποιοι κάθονται στα άκρα. Το ουσιαστικό πρόβλημά της είναι ότι υποδεικνύει ως αιτία της εγκληματικής δράσης της ακροδεξιάς ΧΑ τη δράση της πολιτικής και κοινωνικής αριστεράς.
Τώρα η συγκεκριμένη «θεωρία» φαίνεται να τροποποιείται, χωρίς να αλλάζει ουσιαστικά, κάτω και από την πίεση εσωτερικών αντιθέσεων στη ΝΔ. Αυτό που προβάλλεται ως απαίτηση σήμερα, είναι η αποδοχή μιας παραλλαγής της: οφείλουμε «να καταδικάσουμε τη βία απ’ όπου κι αν προέρχεται», με το συμπλήρωμά της, ότι η μόνη νομιμοποιημένη βία είναι η νόμιμη βία των κρατικών οργάνων.
Η διατύπωση «απ’ όπου κι αν προέρχεται», με την ηθελημένη ασάφεια στην απόλυτη γενίκευσή της, αποσκοπεί σε μια συγκάλυψη: της δεδομένης πραγματικότητας ότι ο νομικός και ο εν γένει πολιτισμός που επικρατεί στον ευρωπαϊκό χώρο, δεν έχει καμία σχέση με αυτή την ισοπεδωτική αντίληψη.
Έχει σημασία από ποιον προέρχεται η βία
Χιλιάδες σελίδες έχουν γραφεί για να υποστηριχθεί με πειστικό τρόπο ότι όπου ισχύει το κράτος δικαίου, το από πού προέρχεται η βία έχει ιδιαίτερα μεγάλη σημασία. Αν, για παράδειγμα, προέρχεται από κάποιον που βρίσκεται εν αμύνη, χάνει τον αξιόποινο χαρακτήρα της. Αλλά ακόμη και εγκληματικές πράξεις ανταλλάσσονται υπό προϋποθέσεις από τη συνέπεια του ποινικού κολασμού τους. Έχει δηλαδή αποφασιστική σημασία ποιος αδικοπραγεί και γιατί αδικοπραγεί (εξ ου και η διαφορετική μεταχείριση με βάση την ισχύ διαφόρων τύπων ελαφρυντικών).
Στο δικό μας πολιτισμό, όποιος δέχεται επίθεση, δεν οφείλει να υπομείνει άπραγος, για να μη βιαιοπραγήσει, όπως θα επέβαλε μια ανατολίτικη λογική του «σφάξε με αγά, να αγιάσω», ή μια λογική παθητικής και μόνο αντίσταση τύπου Γκάντι. Υποχρεούται ως πολίτης συντεταγμένης δημοκρατικής πολιτείας να αντισταθεί, να αντιπαραθέσει τη νομιμοποιημένη βία του απέναντι στην άδικη βία που του ασκείται, ακόμη κι αν έχει την επίφαση της νομιμότητας.
Νόμιμη δεν είναι μόνο η κρατική βία
Ο ευρωπαϊκός δικαιικός πολιτισμός πάει ακόμη πιο πέρα. Δεν αναγνωρίζει, όπως ψευδώς ισχυρίζονται οι φασίζοντες αναλυτές, ως μόνη νομιμοποιημένη βία την κρατική βία. Αναγνωρίζει, αντίθετα, το δικαίωμα στον απλό πολίτη να αντιδράσει αποκρούοντας ακόμη και την κρατική βία, όταν αυτή υπερβαίνει τα όρια, ακόμη κι όταν είναι τυπικά νομιμοποιημένη. Όταν ένας διαδηλωτής ξυλοκοπείται αγρίως από ομάδα ματατζήδων, με αποτέλεσμα να κινδυνεύει η σωματική του ακεραιότητα ή και η ζωή του, έχει το δικαίωμα να αντιτάξει τη δική του βία, χωρίς αυτό να θεωρηθεί αντίσταση κατά της αρχής.
Δεν είναι τυχαίο ότι η ευρωπαϊκή νεώτερη ιστορία βρίθει εξεγέρσεων, ανατροπών, είναι η ιστορία, η οποία γέννησε τις μεγάλες επαναστάσεις, αστικές και εργατικές, των τελευταίων αιώνων. Με το ιδεολόγημα της καταδίκης της βίας «απ’ όπου κι αν προέρχεται» θα βρισκόμασταν ακόμα υπό καθεστώς ρωμαϊκής αυτοκρατορίας… Εκτός από τη διάκριση σε νόμιμη και παράνομη βία, υπάρχει και η διάκριση σε δίκαιη και άδικη, σε δικαιολογημένη και αδικαιολόγητη. Και όχι μόνο στις εξημμένες κεφαλές κάποιων υπεραριστερών. Ας ξαναρίξουν μια ματιά, τουλάχιστον, στους διαφωτιστές και στα προτάγματα της γαλλικής επανάστασης οι ιδεολόγοι της δεξιάς.
Οι παρατηρήσεις αυτές δεν μας είναι γενικώς και θεωρητικώς χρήσιμες. Μας είναι απαραίτητες, γιατί η νέα μορφή που αρχίζει να παίρνει η «θεωρία» των δύο άκρων, είναι η μορφή της αντιπαράθεσης των δυνάμεων της τάξης και της ομαλότητας (διάβαζε της διατήρησης του μνημονιακού στάτους), με τις δυνάμεις της «αναταραχής», που δήθεν επειδή θίγονται, αντιστρατεύονται τον «εθνικό στόχο».
Τώρα που πλήττεται η βία της Χρυσής Αυγής, για να επέλθει ηρεμία, κατά τη λογική αυτή, είναι ευκαιρία να πληγεί καίρια και η κοινωνική πηγή της βίαιης αντίδρασης, όλων αυτών που δεν αποδέχονται τη «μοίρα» τους, δηλαδή το μνημονιακό νεοφιλελεύθερο «μονόδρομο». Αυτοί εγκαλούνται ως το άλλο άκρο, που δεν αφήνει τον τόπο να ορθοποδήσει. Η οργανωμένη εγκληματική βία μιλιταριστικού τύπου της ΧΑ, που αποσκοπεί στην καταναγκαστική πειθάρχηση της κοινωνίας, εντελώς παράλογα και αστήριχτα παραλληλίζεται έτσι με τη δικαιολογημένη και συχνά εντελώς αυθόρμητη αντίσταση σ’ αυτήν ακριβώς την τρομοκρατική πειθάρχηση.
" Η οργανωμένη εγκληματική βία μιλιταριστικού τύπου της ΧΑ, που αποσκοπεί στην καταναγκαστική πειθάρχηση της κοινωνίας, εντελώς παράλογα και αστήριχτα παραλληλίζεται έτσι με τη δικαιολογημένη και συχνά εντελώς αυθόρμητη αντίσταση σ’ αυτήν ακριβώς την τρομοκρατική πειθάρχηση."
ΑπάντησηΔιαγραφήδικαιολογημένη - απο ποιόν;
εντελώς αυθόρμητη - ποιός το κρίνει;
Και τί γίνεται όταν οι δολοφονίες παραλληλίζονται με δολοφονίες, οι εμπρησμοί με εμπρησμούς και οι ξυλοδαρμοί με ξυλοδαρμούς;
"Το ουσιαστικό πρόβλημά της είναι ότι υποδεικνύει ως αιτία της εγκληματικής δράσης της ακροδεξιάς ΧΑ τη δράση της πολιτικής και κοινωνικής αριστεράς."
Η 17Ν, ο ΕΛΑ, οι πυρήνες κλπ. θεωρούνται πολιτική ή κοινωνική αριστερά; Οι δολοφόνοι της Μαρφιν κι αυτοί που τους προέτρεπαν τί θεωρούνται;
Ας το καταλάβουμε μιά και καλή, ο μόνος τρόπος ν'αντιμετωπιστεί η ΧΑ είναι να καταδικαστεί η βία απ’ όπου κι αν προέρχεται. Διότι και η ΧΑ τα ίδια λέει: για δικαιολογημένη και αυθόρμητη αντίδραση μιλάει. Υπάρχει κανένας να περιγράφει τη βία που ασκεί σαν σκόπιμη και απρόκλητη; Πάντα η βία ασκείται με το επιχείρημα της άμυνας.
Δεν καταλαβαίνω τη σκοπιμότητα τέτοιοων απόψεων - προπαγανδίζοντας τη βία σαν επέκταση της πολιτικής στην ουσία εύχονται και προωθούν τον εμφύλιο. Εκτός κι αν αυτός είναι ο στόχος... Αναρωτιέμαι, τί έχει να κερδίσει ο Χ. Γεωργούλας;
Εκτός και αν βία θεωρεί το να πετάμε ντομάτες και γιαούρτια....
Κατ' αρχήν και η χα καταδικάζει “την βία απ' όπου κι αν προέρχεται”. Αντίθετα, είναι η νδ -και οι συνιστώσες της- που θεωρούν την βία της χα δικαιολογημένη αντίδραση στην βία του “άλλου άκρου”. (Και καθώς η χα θέλει ένα ναζιστικό καθεστώς, το άλλο άκρο είναι όσοι δεν θέλουν ένα ναζιστικό καθεστώς. Προφανώς η νδ και οι συν αυτώ θέλουν ένα λίγο ναζιστικό, λίγο μη ναζιστικό καθεστώς- κάτι στην μέση). Τα δε φιλελεύθερα-δημοκρατικά καθεστώτα δεν καταδικάζουν την “βία από όπου κι αν προέρχεται”, εξ ού και προβλέπεται η “νόμιμη άμυνα” ακόμα και ενάντια στο κράτος αν υπάρχει κατάχρηση εξουσίας.
ΔιαγραφήΤώρα αν εσύ, για να αντιμετωπιστεί η χα, θες πρώτα να καταδικάσει η αριστερά τον χ φίλο του Φύσσα που για να ξεφύγει ίσως έριξε και καμιά κλωτσιά -κλωτσιά όχι γιαούρτι- στους φασίστες που τους έστησαν καρτέρι και να μιλά για “συμπλοκή” ανάμεσα σε οπαδούς της Παρί σεν Ζερμαίν και του Ολυμπιακού στο Κερατσίνι ή να θεωρήσει την δολοφονία ως δίκαια “αντίποινα” για τις δολοφονίες στην Μαρφιν, μια και τότε η κατοπινή επιδρομή της αστυνομίας στα εξάρχεια άφησε μόνο τραυματίες αλλά ούτε έναν νεκρό...
Παρεμπιπτόντως δεν γνωρίζω κάποιο αριστερό κόμμα ή ομάδα που να μην καταδίκασε (για λόγους πολιτικής ηθικής απέναντι στον εαυτό του και όχι για να “θολώσει τα νερά” όπως κάνουν τα αστικά κόμματα) τις δολοφονίες στην Μαρφιν. Αντιθέτως, μάταια θα ψάξεις μια ανακοίνωση της νδ που να καταδικάζει πχ την χειροβομβίδα στο στέκι μεταναστών στην εκδήλωση των αντιρρησιών. Αλλά τι να λέμε. Εδώ οι τύποι δεν ήθελαν καν να καταδικάσουν την επίθεση της χα στο κκε...
Αυτά κατάλαβες οτι είπα;
ΔιαγραφήΝαι. Κατάλαβα λάθος; συγνώμη, αλλά τι έχασα στα γραφόμενά σου;
ΔιαγραφήΓράφεις: “ο μόνος τρόπος ν' αντιμετωπιστεί η ΧΑ είναι να καταδικαστεί η βία απ’ όπου κι αν προέρχεται”. Τι ακριβώς σημαίνει “απ' όπου”; το θύμα μιας επίθεσης δεν πρέπει να αμυνθεί ακόμα και ασκώντας βία; η αστυνομία δεν θα συλλάβει βιαίως τον θύτη; από την άλλη πλευρά, η καταδίκη της βίας από την χα την εμπόδισε να την ασκεί;
Είτε δούμε το ζήτημα από την πρακτική του πλευρά είτε από την θεωρητική του, δεν υπάρχει γενικώς και αορίστως “απ' όπου”. Γι' αυτό εξάλλου -στα φιλελεύθερα καθεστώτα- υπάρχει νομικά κατοχυρωμένο το δικαίωμα στην νόμιμη άμυνα και τα δικαστήρια -εκπροσωπώντας υποτίθεται την κοινωνία- καλούνται να αποφανθούν περί αυτού. Αλλιώς δεν θα χρειάζονταν δίκες. Όποιος/α, για οποιονδήποτε λόγο, ασκούσε βία θα έπρεπε να καταδικάζεται, χωρίς δίκη, χωρίς να λαμβάνονται υπόψη τα περιστατικά, οι συνθήκες κλπ.
Θέλουμε κάτι τέτοιο; κατά την γνώμη μου, όχι. Ούτε δυνατό, ούτε επιθυμητό είναι ένα “αυτοματοποιημένο” σύστημα, όπου η θεσμοθετημένη κρατική βία θα μοίραζε ποινές χωρίς κανείς/μια να μπορεί να τις “κρίνει”. Οι άνθρωποι, εν τέλει, μπορούν και πρέπει -κατά μία έννοια “οφείλουν”- να “κρίνουν” και τον εαυτό τους και τους άλλους ανθρώπους και τους “κρίνοντες”, έχοντας και την ευθύνη των κρίσεων τους.
Το "σημείο μη επιστροφής", η επιλογή, οι αρμοδιότητες της Δικαιοσύνης. Για τα λοιπά χρειάζεται πολιτική
ΑπάντησηΔιαγραφήhttp://aftercrisisblog.blogspot.com/2013/10/blog-post.html
3 Οκτωβρίου 2013: 34 χρόνια απο το θάνατο του Ν. Πουλαντζά