ΦΩΤΙΑ ΣΤΑ ΓΕΝΙΚΑ ΕΠΙΤΕΛΕΙΑ!
Αγωνιζόμαστε για την "ΣΥσπείρωση της ΡΙΖοσπαστικής Αριστεράς" στην κατεύθυνση της κοινής δράσης στους μαζικούς χώρους και τα κοινωνικά κινήματα, και παράλληλα για την πολιτική της συγκρότηση σε ένα ενιαίο αμεσοδημοκρατικό πολιτικό φορέα

Παρασκευή 2 Νοεμβρίου 2012

Με αφορμή μια αφίσα...


Η εικόνα της αφίσας για την συναυλία αλληλεγγύης και οικονομικής ενίσχυσης των 15 συλληφθέντων της αντιφασιστικής μηχανοκίνητης πορείας στο Σπόρτιγκ (4 Νοέμβρη) προέρχεται από μια αφίσα που τύπωσε και μοίρασε το κράτος της ΕΣΔΔ την περίοδο του σταλινισμού. Το σύνθημα της αφίσας ήταν “ΣΙΩΠΗ!” και συνοδεύεται με μια λεκτική επεξήγηση (που έχει γραφτεί με μικρότερα γράμματα) για όσους δεν αντιλαμβάνονται το περιεχόμενό της:
Να είσαι σε εγρήγορση
Τέτοιες μέρες ακούν και οι τοίχοι
Η απόσταση από τις διαδόσεις και τις φήμες μέχρι την προδοσία είναι μικρή!

“Σιωπή” λοιπόν σε μια συναυλία; Μάλλον ατυχής προτροπή...

Η αφίσα του σταλινικού καθεστώτος απέβλεπε στην χειραγώγηση των λαϊκών στρωμάτων καλλιεργώντας τον φόβο απέναντι στον αόρατο και πανούργο “εχθρό” του “λαού”. Αυτή η πολιτική πρακτική αποτελεί πάγια παράδοση σε χώρους της Αριστεράς και συνεχίζεται ως τις μέρες μας στην χώρα μας με μπροστάρη το ΚΚΕ. Η μια πλευρά της απευθύνεται στην κοινωνία και εκφράζεται με την την μορφή της γνωστής πρακτικής της προβοκατορολογίας που αποβλέπει να απομονώσει και να περιθωριοποιήσει ότι είναι έξω από την“γραμμή” των επιτελείων των κομματικών μηχανισμών. Η άλλη πλευρά απευθύνεται στο εσωτερικό αυτών των μηχανισμών και επιβάλει την “σιωπή” ως στοιχείο προστασίας της αναπαραγωγής τους, όπου και λειτουργεί ακριβώς όπως και στις διάφορες μαφίες. Υπάρχει και μια σικελική παροιμία σε αντιστοιχία με το περιεχόμενο αυτής της αφίσας: «όποιος δεν ακούει, δε βλέπει και δε μιλάει, ζει εκατό χρόνια»...
To θεωρητικό υπόβαθρο αυτής της πρακτικής πηγάζει από την διάκριση ανάμεσα στην “πρωτοπορία” που έχει να εκπληρώσει το ιστορικό καθήκον της κατάργησης του καπιταλισμού και ως εκ τούτου έχει αναλάβει την “διαφώτιση” και την “καθοδήγηση” του κινήματος, και από την άλλη την “πλέμπα”, δηλαδή την “εργατική τάξη” και τον “λαό”, οποίοι δεν έχουν “ταξική συνείδηση” και είναι έρμαια της κυρίαρχης ιδεολογίας.

Ο μόνος λόγος για τον οποίο αυτή η προτροπή για “σιωπή” θα είχε νόημα εντός των μηχανισμών της Αριστεράς, θα ήταν για τις περιπτώσεις που σχεδιάζεται κάποιος αιφνιδιασμός και δεν θέλεις να πληροφορηθεί ο αντίπαλος τις κινήσεις σου. Το μόνο όμως πράγμα που δεν μας έχουν συνηθίσει οι μηχανισμοί της Αριστεράς είναι αυτοί οι αιφνιδιασμοί! Επίσης τα μέτρα “σιωπής” που επιβάλλονται στο εσωτερικό αυτών των μηχανισμών δεν έχουν κανένα άλλο αποτέλεσμα στην άσκηση της πολιτικής τους, αφού ως προς τις κινήσεις και τις ταχτικές τους, οι πιο προβλέψιμοι κομματικοί μηχανισμοί, είναι οι μηχανισμοί της Αριστεράς! Είναι ανοιχτά βιβλία. Μάλιστα ισχύει και το αντίστροφο φαινόμενο: Όσο πιο πολλούς συνωμοτικούς κανόνες και μέτρα προφύλαξης και καθαρότητας επιβάλλουν στο εσωτερικό τους, τόσο πιο προβλέψιμη είναι η στάση που θα έχουν απέναντι σε οποιοδήποτε πολιτικό ή κοινωνικό ζήτημα προκύψει μέσα σε μια συγκυρία. Η προβλεψιμότητα αυτή δεν έχει να κάνει καθόλου με την “σιωπή” και τους κανόνες συνωμοτικότητας αλλά με τον τρόπο που χρησιμοποιούν την αλήθεια της“θεωρίας”: η θεωρία κατέχει εκ των προτέρων τη θέση της συγκεκριμένης ανάλυσης ( για αυτό το ζήτημα έχουμε αναφερθεί αναλυτικά εδώ: Με τον "Μητρόπουλο" ή με τον "Φωτόπουλο";) Μια σύγκριση ανάμεσα στο ΚΚΕ και στο ΣΥΡΙΖΑ-ΕΚΜ είναι αποκαλυπτική ως προς αυτό το στοιχείο της προβλεψιμότητας.

Η συζήτηση των πολιτικών ζητημάτων για τα κόμματα της Αριστεράς θα πρέπει να γίνεται μπροστά στον λαό και με την συμμετοχή του. Η πρωτοβουλία του ΣΥΡΙΖΑ-ΕΚΜ να οργανώνει ανοικτές συνελεύσεις σε δημόσιους χώρους αποτελεί μια κατάκτηση προς αυτή την κατεύθυνση. Δυστυχώς όμως δεν αρκεί, αφού η πολιτική γραμμή και οι βασικές πολιτικές επιλογές διαμορφώνονται ακόμα αλλού...

8 σχόλια :

  1. Η αφίσα δεν είναι του "σταλινικού καθεστώτος" ανεξαρτήτως εποχής.
    Η αφίσα βγήκε είναι της περιόδου του πολέμου (http://www.russianartandbooks.com/cgi-bin/russianart/Pr00256) και με τέτοια γνώση περί "σταλινισμού" θα έπρεπε να το γνωρίζεις.
    Αφορά δε τις περιοχές των οποίων η κατάληψη επίκειτο και για να καλύψει τα οργανωνόμενα- πριν κι από τη ναζιστική κατάληψη -αντάρτικα.
    Προτού απαιτήσουμε από "μηχανισμούς και ιερατεία" να μη σκέφτονται οπως όταν ήταν στο 4%, καλό είναι πρώτα να αφήνουμε κι εμείς στην άκρη τα δικά μας μεταπολιτευτικά κουσούρια, ένα από τα οποία είναι ο "αντισταλινισμός δια πάσα νόσον".

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Η αφίσα δεν λέει αυτό που υπαινίσσεσαι:

      - Πρώτα απ' όλα δεν προσδιορίζει και δεν κατονομάζει τον “εχθρό”, είναι ο εσωτερικός ή ο εξωτερικός.

      - Δεύτερο δίνει ένα αρκετά περίεργο περιεχόμενο στην “προδοσία”: Βούλωσε το λοιπόν και κάτσε στην άκρη γιατί αλλιώς κινδυνεύεις να γίνεις προδότης.

      - Τρίτο δεν προβάλει κανένα αγωνιστικό περιεχόμενο απέναντι στον “εχθρό” παρά μόνον την “ΣΙΩΠΗ” προς πάσα κατεύθυνση.

      - Ούτε καν καλεί σε στήριξη των “φίλιων” δυνάμεων ή “επαγρύπνηση”, όπως για παράδειγμα: “Έχουμε κλειστό το στόμα μας, αλλά ανοιχτά τα μάτια μας”....



      Διαγραφή
  2. Από το ένα λάθος πέφτεις στο άλλο.
    Προφανώς ο εξωτερικός εχθρός όταν (και προτού) εισβάλλει στη χώρα γίνεται και εσωτερικός, δημιουργώντας δίκτυα ανθρώπων του. Εκτός κι αν ζεις στην εποχή του Κόναν και του Λεωνίδα, όπου οι μάχες γίνονταν τίμια, μόνο "σώμα με σώμα".
    Δεύτερον, ο εχθρός αξιοποιεί, πέρα από τους ενεργητικούς συμπράττοντες με αυτόν, και την αφέλεια των άλλων. Η αξιοποίηση της αφέλειας των άλλων γίνεται και σε ειρηνικές περιόδους. Σε γυάλα ζεις;
    Τρίτον, ακόμα και την πρόταση να δεις αποσπασμένη από τη μορφή της αφίσας (εκφράσεις προσώπου κλπ), αν μη τι άλλο, για την επαγρύπνηση πρόκειται. Εκτός κι αν αποσπάς και την επαγρύπνηση από τον αγώνα, οπότε κάνεις χειρουργικές επεμβάσεις στις λέξεις και τα νοήματα ως άθροισμα λέξεων.
    Τέταρτον, ισχυρίζεσαι ότι μπορείς να είσαι σε εγρήγορση και με κλειστά τα μάτια. Συγχαρητήρια.
    Πάντως, πράγματι, είναι μικρή η απόσταση του "αντισταλινισμού δια πάσα νόσον" από τη μείωση του αγωνιστικού φρονήματος των σοβιετικών πολιτών που έπεσαν μαχόμενοι το Ναζισμό, και κάτι τέτοιο δεν απέχει πολύ από τον αντικομμουνισμό.
    Στο τσάκ ήσουν να πεις και ότι "καθεστώτα" σαν αυτό του "σταλινισμού" δεν έφτιαχναν καθόλου αφίσες με αγωνιστικό περιεχόμενο ("αλλιώς, πώς θα "διαιώνιζε" την κυριαρχία του ως τέτοιο;" )

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Η εικόνα παραπέμπει την μαμά που λέει στο μικρό και άτακτο παιδάκι της "σκάσε και κάνε αυτό που σου λέω!".

      - Αν εσύ βλέπεις στο πρόσωπό της την μεγάλη πατρίδα του σοσιαλισμού που δίνει συμβουλές για την αντίσταση ενάντια στον Ναζισμό, τι να πω!...

      - Τι σχέση το μήνυμα της αφίσας με την σημερινή ελληνική πραγματικότητα;
      - Γνωρίζες κανένα άλλο παράδειγμα που το σύνθημα "ΣΙΩΠΗ!" να είχε χρήσεις ανάλογες με αυτές που αναφέρεις;

      Διαγραφή
  3. προς τον 5:50 μ.μ.
    Ποίο είναι το νόημα της αφίσας για την συναυλία; Κάντε τουμπεκί ψιλοκομμένο, γιατί όπου νάναι έρχεται το αντάρτικο;

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  4. το 'σιωπη' απευθυνεται στην κυβερνηση στα μμε στο κρατος , 'τωρα μιλαμε εμεις΄ , ΄'ουτε βημα πισω' κλπ ,δινεις το δικο σου νοημα σε μια εικονα, μην κανετε πως δεν καταλαβαινετε και κολλατε χωρις λογο για το τιποτα

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  5. Ανεπαρκές παράδειγμα, σωστές επισημάνσεις.

    Με αφορμή λέει ο άνθρωπος, πιαστήκατε από εκεί και παρακάτω τι; Για την ταμπακέρα;
    Ε, και εδώ που τα λέμε είναι και ατυχής η ιδέα για την αφίσα: Δεν έπρεπε να λέει «σώπα» για τους 15 συλληφθέντες έπρεπε να λέει «ούρλιαξε». Περί ορέξεως κολοκυθόπιτα θα μου πείτε. Και μιας και το είπα πάω να φάω και κάτι.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  6. Η αφίσα ήταν μια μαλακία, καθολική ανυπαρξία έμπνευσης των διοργανωτών. Το σύνθημα ούτε βήμα πίσω αμυντικό, εκτός τόπου και χρόνου για έναν μαχόμενο αντιφασισμό.
    Το θετικό η συμμετοχή του κόσμου που ξεπέρασε τις προσδοκίες και ο παλμός του, που ξεπερνά τις όποιες πρωτοπορίες αριστερού, κομμουνιστικού και αναρχικού τύπου. Αν οι από κάτω επιβάλουν νέα μαχητικά προτάγματα, άμεσης αντεπίθεσης στο νεοναζισμό και το κράτος, σε κάθε τομέα ζωής της ελληνικής κοινωνίας (εργασία, σπουδές, τοπική κοινωνία, πολιτισμός) κάτι θα φανεί στον ορίζοντα. Αλλιώς αν περιμένουμε απ τις πρωτοπορίες έχουμε ολοκληρωτικά ηττηθεί

    ΑπάντησηΔιαγραφή


ΑΛΛΗ ΕΝΗΜΕΡΩΣΗ