Διαβάζω στα κοινωνικά δίκτυα, σε δεξιά σάιτ και έντυπα, ότι ο έφιππος ανδριάντας του Θεόδωρου Κολοκοτρώνη στην οδό Σταδίου έπεσε «θύμα βανδάλων». Ο «βανδαλισμός» συνίσταται στο ότι «άγνωστοι έγραψαν με μαύρο σπρέι τη φράση ‘ΚΑΜΙΑ "ΕΛΠΙΔΑ" NO HOPE’, συνοδευόμενη από σύμβολα του αναρχικού χώρου». Ορισμένοι αναφέρουν ότι ο «βανδαλισμός» έγινε τη νύχτα, κατά τη διάρκεια των επεισοδίων που ακολούθησαν μετά την πορεία για την επέτειο του Πολυτεχνείου. O κοινοβουλευτικός εκπρόσωπος της Νέας Δημοκρατίας Νίκος Δένδιας σχολίασε στον προσωπικό του λογαριασμό στο twitter:
«
Αυτό που συμβαίνει στο κέντρο της Αθήνας είναι μια τεράστια ντροπή. Δεν γλίτωσε ούτε ο Κολοκοτρώνης».
Όπως συμβαίνει πάντοτε, οι δεξιοί «ανατριχιάζουν» στη δήθεν προσβολή «εθνικών συμβόλων» με περίσσια υποκρισία γιατί θεωρούν ότι αυτό «πουλάει».
Ας βάλουμε λοιπόν κάπως σε τάξη τα γεγονότα.
Το σύνθημα δεν γράφτηκε τη νύχτα των επεισοδίων μετά την πορεία για την επέτειο του Πολυτεχνείου. Τη φωτογραφία που βλέπεται την τράβηξα πριν αρχίσει η πορεία γύρω στις 3.30 το απόγευμα (17/11). Αλλά κατά πάσα βεβαιότητα, δεν γράφτηκε ούτε καν εκείνη την ημέρα, αλλά στη διαδήλωση για την επίσκεψη του Ομπάμα (15/11). Τότε είδα κάποιους να γράφουν το σύνθημα σε διάφορα μέρη καθώς η πορεία ανηφόριζε τη Σταδίου. Αλλά, είναι γνωστό, η αντιληπτική ικανότητα των υποκριτών της Δεξιάς δεν είναι και πολύ μεγάλη και μπέρδεψαν το χρόνο, ή απλά, τότε τους βόλευε.
Το εξαιρετικά ενδιαφέρον ωστόσο είναι αλλού.
Το ίδιο το άγαλμα του Κολοκοτρώνη είναι προϊόν κανονικότατου βανδαλισμού επί της τέχνης και της ελληνικής ιστορίας. Ας περιγράψουμε τα γεγονότα:
Το 1884 παραγγέλνεται ανδριάντας του Κολοκοτρώνη στον γνωστό τότε γλύπτη Λάζαρο Σώχο. Αυτός αποφασίζει να αποτυπώσει τον Κολοκοτρώνη όπως ήταν. Για την απόδοση της μορφής του ο γλύπτης μελέτησε τα απομνημονεύματα, την ενδυμασία, τον οπλισμό του ενώ ιδιαίτερα για την απόδοση του προσώπου, πέρα από φυσιογνωμική μελέτη των συγγενών του, χρησιμοποίησε εκμαγείο που είχε ληφθεί από το νεκρό Κολοκοτρώνη. Αυτό ωστόσο που σήκωσε κυριολεκτικά την πέτσα των τότε εθνικοφρόνων ήταν ότι ο γλύπτης αποτύπωσε τον Κολοκοτρώνη ως Αρβανίτη πολεμιστή (όπως και ήταν) με μακριά μαλλιά και ξυρισμένο εμπρός το κεφάλι, πράγμα που συνήθιζαν οι Αρβανίτες. Οι τότε λοιπόν εθνικόφρονες ανάγκασαν τον γλύπτη να φορέσει στον Γέρο περικεφαλαία (!) με αρχαιοπρεπές μεγαλείο. Ο γλύπτης το δέχτηκε αλλά για να τα 'χει καλά με την συνείδησή του άφησε μήνυμα στην επόμενη γενιά που αποκαλύφθηκε το 2002 σε εργασίες συντήρησης του αγάλματος οπότε και βρέθηκε κάτω απ' την περικεφαλαία χαραγμένη μια μικρή επιγραφή του γλύπτη:
«
Παρά τη θέλησιν του Σώχου, Κολοκοτρώνη μου, ξαναφόρεσε την περικεφαλαία, Paris 1909».
Αλλά η παραποίηση της ιστορικής αλήθειας, το καθαρό ψέμα, δεν σταμάτησε μόνο στην εμφάνιση του Κολοκοτρώνη. Ανάγκασαν τον Λάζαρο Σώχο να παραποιήσει ακόμα και το άλογο! Σ’ έναν έφιππο ανδριάντα τα πόδια του αλόγου δείχνουν τον τρόπο που πέθανε ο ήρωας: και τα τέσσερα στη γη = φυσικός θάνατος, τα δύο μπροστινά στον αέρα=πέθανε στην μάχη, το ένα μπροστινό στον αέρα=πέθανε αργότερα από τραύματα της μάχης. Στο γλυπτό της Σταδίου λοιπόν, το ένα μπροστινό πόδι του αλόγου είναι στον αέρα, αλλά ο Κολοκοτρώνης δεν πέθανε από τραύματα της μάχης αλλά από εγκεφαλικό στο γάμο του γιου του.
Ιδού λοιπόν η αλήθεια.
Το άγαλμα του Κολοκοτρώνη δεν υπέστη κανέναν «βανδαλισμό» από τους αναρχικούς. Δεν υπέστη καμιά ζημία, ούτε το άγαλμα ούτε το βάθρο του. Αντίθετα, η ελληνική ιστορία, η τέχνη και ο πολιτισμός της χώρας, η ελληνική κοινωνία στο σύνολό της, έχει υποστεί κανονικότατους βανδαλισμούς, μέχρι βιασμούς, από τη Δεξιά και τους υποκριτές της.
Δεν υπάρχουν σχόλια :
Δημοσίευση σχολίου