ΦΩΤΙΑ ΣΤΑ ΓΕΝΙΚΑ ΕΠΙΤΕΛΕΙΑ!
Αγωνιζόμαστε για την "ΣΥσπείρωση της ΡΙΖοσπαστικής Αριστεράς" στην κατεύθυνση της κοινής δράσης στους μαζικούς χώρους και τα κοινωνικά κινήματα, και παράλληλα για την πολιτική της συγκρότηση σε ένα ενιαίο αμεσοδημοκρατικό πολιτικό φορέα

Παρασκευή 21 Φεβρουαρίου 2014

χαλκὸς ἠχῶν ἢ κύμβαλον ἀλαλάζον;


...Αν ένα αριστερό κόμμα δεν διατηρήσει την αυτονομία της Πολιτικής του από τις διαχειριστικές κρατικές πολιτικές τότε ενσωματώνεται στο αστικό πολιτικό σύστημα και απεμπολεί τα αντισυστημικά και ανατρεπτικά χαρακτηριστικά του...



Μια απάντηση στο κείμενο του Θ. Καρτερού: Επανάσταση της σοκολάτας

Ένα ερώτημα που απασχολεί αρκετούς αριστερούς είναι αν ο σχηματισμός μιας κυβέρνησης με κορμό τον ΣΥΡΙΖΑ αρκεί για να ανοίξει ο δρόμος για μια αντικαπιταλιστική αλλαγή. Η ειλικρινής απάντηση είναι: ΟΧΙ.

Η ιστορία των επαναστάσεων του προηγούμενου αιώνα δεν επιβεβαίωσε ούτε τον Κανόνα που επικαλείται ο Δημήτρης Κουτσούμπας, ούτε τον Κανόνα που επικαλείται ο Θανάσης Καρτερός.

Οι χώρες του υπαρκτού κομμουνισμού διαψεύδουν την επάρκεια του Κανόνα του Δ. Κουτσούμπα και αποδεικνύουν ότι η κρατικοποίηση των μέσων παραγωγής και ο κεντρικός σχεδιασμός της οικονομίας οδηγούν στον κρατικό καπιταλισμό και όχι στον σοσιαλισμό. Η Κίνα του 21ου αιώνα είναι το ζωντανό παράδειγμα ολοκλήρωσης αυτής της πορείας.

Ο Κανόνας του Θ. Καρτερού “μπορεί στην πολιτική εξουσία να βρεθεί μια τάξη, ενώ τα εργαλεία να τα κατέχει μια άλλη” δεν επιδέχεται ιστορική επαλήθευση, αφού αυτό το συμβάν ουδέποτε υπήρξε. Ακόμα και στην Οκτωβριανή επανάσταση, η πολιτική εξουσία καταλήφθηκε από ένα πολιτικό σχηματισμό και όχι από μια κοινωνική τάξη.
Η αντίληψη της Πολιτικής για την Αριστερά του 21ου αιώνα μπορεί να οικοδομηθεί μόνον σε ρήξη με αυτούς τους Κανόνες: Οφείλει να αντιλαμβάνεται με διαφορετικό τρόπο την εξουσία ως διακύβευμα απ' αυτόν με τον οποίο αντιμετωπιζόταν  το ζήτημα στα πλαίσια του κομμουνιστικού κινήματος. Μιλάμε για μια Πολιτική που ο κοινοβουλευτισμός δεν θα είναι το βασικό πλαίσιο άσκησής της. Μια πολιτική που θα παράγεται από μορφές οργάνωσης απομακρυσμένες σε μεγάλο βαθμό από το μοντέλο του κόμματος που κυριάρχησε τον 20ο αιώνα και  το οποίο βρήκε την ολοκλήρωσή του στο κόμμα – κράτος του υπαρκτού κομμουνισμού. Μια πολιτική που θα έχει την «εξέγερση» ως οργανικό στοιχείο της στρατηγικής της και όχι ως ένα απρόβλεπτο «συμβάν» ή ένα «όραμα» το οποίο αδυνατεί να ενταχθεί στους πολιτικούς σχεδιασμούς της.

Τι σχέση όμως έχουν όλα αυτά με το αρχικό ερώτημα;

1. Η ανάληψη κυβερνητικών ευθυνών από τον ΣΥΡΙΖΑ (αλλά και από οποιοδήποτε άλλο κόμμα της Αριστεράς) δεν σημαίνει σε καμία περίπτωση ότι η “πολιτική εξουσία καταλήφθηκε από την εργατική τάξη”. Ο Κανόνας του Δ. Κουτσούμπα, αλλά και ο Κανόνας του Θ. Καρτερού παραβλέπουν ότι η ταξική κυριαρχία εμπεδώνεται από το ίδιο το κράτος και όχι από το πολιτικό σύστημα. Δεν είμαστε οι πλέον αρμόδιοι να υπενθυμίσουμε στους πρώην και νυν λάτρεις του σοβιετικού κομμουνισμού το “κράτος και επανάσταση” του Λένιν...

2. Αν ένα αριστερό κόμμα δεν διατηρήσει την αυτονομία της Πολιτικής του από τις διαχειριστικές κρατικές πολιτικές τότε ενσωματώνεται στο αστικό πολιτικό σύστημα και απεμπολεί τα αντισυστημικά και ανατρεπτικά χαρακτηριστικά του. Ο ΣΥΡΙΖΑ σήμερα βρίσκεται σε μια τροχιά ενσωμάτωσης, όχι όμως γιατί συνδιαλέγεται με την “αστική τάξη”, όπως τον κατηγορεί ο Δ. Κουτσούμπας, αλλά γιατί συγκροτεί την Πολιτική του με άξονα την διαμόρφωση ενός πολιτικού προγράμματος κρατικής διαχείρισης. Ο ΣΥΡΙΖΑ φαίνεται να εγκαταλείπει την πίστη του στη δύναμη του μαζικού κινήματος και στο συμβάν της εξέγερσης και εναποθέτει την κοινωνική αλλαγή - που επαγγέλλεται στο “πρόγραμμά” του - στους κυβερνοτεχνοκράτες μιας κυβέρνησης με κορμό την Αριστερά. Προφανώς είναι ανοησία να αρνηθεί κάποιος την ανάγκη διαμόρφωσης ενός “κυβερνητικού προγράμματος”, όταν μάλιστα βρίσκεσαι στην θέση της αξιωματικής αντιπολίτευσης. Όμως εξίσου αφελές είναι να πιστεύεις ότι μέσω της κοινοβουλευτικής πολιτικής, χωρίς την όξυνση της ταξικής πάλης και την ενεργό συμμετοχή των λαϊκών μαζών στα πολιτικά δρώμενα, μπορεί να επέλθουν κοινωνικές αλλαγές.

Ο ΣΥΡΙΖΑ περιορίζοντας την κινηματική του δράση στον νεκρό παραδοσιακό εργατικό συνδικαλισμό και απεμπολώντας τα αντισυστημικά κινηματικά του αναφορικά, απεμπολεί - πριν καν γίνει κυβερνών κόμμα - και την ανάγκη μιας άλλης Πολιτικής προς αυτή την κατεύθυνση: Μιας Πολιτικής που προσδιορίζει την Αριστερή ταυτότητά του ως διακριτή και ανταγωνιστική οντότητα σε σχέση με το “κυβερνητικό πρόγραμμα” του, το οποίο είναι προϊόν κοινωνικών και πολιτικών συμβιβασμών. Πρόκειται για μια άλλη Πολιτική που δεν συγκροτείται ως μια καταγραφή αφηρημένων διακηρυκτικών αρχές που αφορούν στο απώτερο μέλλον - όταν θα έχουν ωριμάσει οι συνθήκες - αλλά λαμβάνει συγκεκριμένο περιεχόμενο μέσα από πολιτικές πρακτικές που κινητοποιούν τις λαϊκές μάζες “εδώ και τώρα”.

Αν ο Δ. Κουτσούμπας είναι πράγματι, όπως ισχυρίζεται ο Θ. Καρτερος: "άθλιος οπορτουνιστής" όποιος παρακολουθεί τη μάχη εκ του ασφαλούς, καταγγέλλοντας, τότε ο είναι εξίσου “άθλιος απατεώνας” όποιος ισχυρίζεται ότι η κοινωνική αλλαγή γίνεται με “κυβερνητικά προγράμματα”.

Όπως έχουμε ξαναγράψει, ο "άλλος κόσμος" δεν μπορεί να γίνει "εφικτός" μέσα από πολιτικές πρακτικές ανάθεσης και διαχειριστικές κρατικές πολιτικές, ιδιαίτερα σε συγκυρίες κοινωνικής πόλωσης όπου η λαϊκή αγανάκτηση δεν μπορεί να διαμεσολαβηθεί από τους πολιτικούς σχεδιασμούς των κομμάτων της Αριστεράς. Το δίλημμα "εμείς ή αυτοί", χωρίς την ενεργή συμμετοχή και παρουσία των κοινωνικών υποκειμένων στο χώρο της Πολιτικής - που βρίσκονται στο μάτι του κυκλώνα της σημερινής κρίσης - με όρους ανατροπής και συνθήκες εξέγερσης, δεν μπορεί να μετατραπεί σε γενεσιουργό πράξη αυτού του "άλλου κόσμου"...

4 σχόλια :

  1. Πάλι ανέφερες πολλά σε ένα άρθρο.Ας τα πάρουμε ένα ένα.
    Πρώτο. Η κρατικοποίηση των μέσων παραγωγής και ο κεντρικός σχεδιασμός, πράγματι, δεν αρκούν για το σοσιαλισμό, παρότι είναι εκ των ων ουκ άνευ, ούτε όμως οδηγούν κατ' ανάγκη στον κρατικό καπιταλισμό. Αν ισχυριζόμαστε κάτι τέτοιο, τότε αγνοούμε τον υποκειμενικό παράγοντα. Έπειτα, αν υπονοείς ότι δεν χρειάζεται η εθνικοποίηση, ουσιαστικά λες ότι αρκεί μόνο να αλλάξουμε το εποικοδόμημα και όχι τη βάση. Αυτό είναι μεταφυσικό (αν πιστεύουμε ότι το εποικοδόμημα δεν μπορεί να επιδράσει στη βάση) ή ρεφορμιστικό (αφού διατηρεί άθικτη την καπιταλιστική ιδιοκτησία, η οποία μπορεί να υπάρχει και με “συνεταιριστική” μορφή). Διάλεξε.
    Δεύτερο. Η αναφορά σου στον“Κανόνα του Θ.Καρτερού”, που ο ίδιος ονομάζει κανόνα του Λένιν, δεν έχει σχέση με την την “ιστορική επαλήθευση” που ακολούθως παραθέτεις. Τι σχέση έχει το γεγονός της Οκτωβριανής Επανάστασης (της συγκεκριμένης ημέρας που έγινε η επανάσταση υπό την οργάνωση ενός “πολιτικού σχηματισμού”) με την αλλαγή στην ιδιοκτησία των “εργαλείων”, που ήταν μια παρατεταμένη περίοδος με σαφή τη συμμετοχή της εργατικής και της αγροτικής τάξης;
    Τρίτο. Δε λες κάτι καινούργιο για το “μοντέλο του κόμματος του 20ού αιώνα”. Αναπαράγεις όσα αντέτασσαν οι αντίπαλοι του Λένιν στο ΡΣΔΕΚ.Αφού όμως κρίνεις με όρους αποτελέσματος και μόνο, ε, το αποτέλεσμα ήταν ότι πιο κοντά στον κομμουνισμό έφτασε η ανθρωπότητα με αυτό το μοντέλο. Άλλα μοντέλα δεν οδήγησαν κάπου παραπάνω, παρά μόνο στη φαντασία διανοουμένων. (Αναφέρω διανοούμενους, γιατί η ταξική τοποθέτηση του καθενός επιδρά στην αντίληψή του όσο και τότε που το αναγνώριζαν πρώτοι οι Μαρξ και Ένγκελς.)
    Τέταρτο και σημαντικότερο. Σωστό να μιλάς για το σημείο “2”. Αλλά, εκτιμώ πως ήδη γίνεται κάτι τέτοιο. Πώς πιστεύεις ότι οι πρακτικές “κρατισμού” των επαγγελματικών στελεχών του ΣΥΡΙΖΑ μπορούν να ηττηθούν;

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Μια σύντομη απάντηση:

      1. Το ζήτημα της μετάβασης στον σοσιαλισμό δεν είναι ένα απλό θέμα διαχείρισης. Η αλλαγή στην ιδιοκτησία των “εργαλείων” της παραγωγής δεν σημαίνει και αλλαγή στον τρόπο παραγωγής. Προϋποθέτει και αλλαγές στην ίδια την παραγωγική διαδικασία. Σχηματικά: ένα “σοσιαλιστικό” αυτοκίνητο δεν μπορεί να είναι ίδιο με ένα “καπιταλιστικό”, ούτε βέβαια να έχει παραχθεί από παρόμοια παραγωγική διαδικασία.

      2. Αν σήμερα καταλάβει την εξουσία το ΚΚΕ, τότε μπορούμε να ισχυριστούμε ότι η εργατική τάξη ανέβηκε στην εξουσία;

      3. Το “λενινιστικό μοντέλο” έκλεισε τον κύκλο του. Που επαληθεύεται σήμερα, στο ΚΚΕ ή στο ΚΚ Κίνας;

      4. Δεν πρόκειται ακριβώς για πρακτικές κρατισμού, αλλά για υπολείμματα του “λενινιστικού μοντέλου” και στο πως έθετε το θέμα της κοινωνικής αλλαγής μέσω της διαχείρισης της κρατικής εξουσίας.

      Διαγραφή
    2. για το 1: γιατί δεν μπορεί; δεν θα είναι εξίσου ασφαλές ή ταχύ; θα αναφέρεσαι στο comfor, αλλά και αυτό δεν είναι απλώς χαρακτηριστικό της εποχής;

      Όσο για την παραγωγική διαδικασία, δεν θα είναι εξίσου γρήγορη και εξίσου δαπανηρή; Αφού περισσότεροι θα δουλεύουν σε ένα σοσιαλιστικό εργοστάσιο, με χαλαρότερα 'δεσμά' κόπου και διαμοιρασμό του περιθωρίου του 'κέρδους' (του όποιου επιχειρηματικού οφέλους) στους περισσότερους τον αριθμό μισθούς.

      Διαγραφή
  2. Αντιλαμβάνομαι μια αντιπαλότητα θεωρητική που τίποτα δεν προσφέρει. Ακόμα και οι νεοφώτιστοι αυτά όλα τα ακούνε παρωχημένα. Έχετε επαφή με την κοινωνία ή αιθεροβατείτε?? Σαφώς και θα γίνει κυβέρνηση ο ΣΥΡΙΖΑ όσο και να διαφωνείτε ανοήτως.

    ΑπάντησηΔιαγραφή


ΑΛΛΗ ΕΝΗΜΕΡΩΣΗ