Η ιστοσελίδα aformi, με αφορμή το βιβλίο των Γιάννη Μηλιού και Δημήτρη Π. Σωτηρόπουλου, "Ιμπεριαλισμός, χρηματοπιστωτικές αγορές, κρίση", πήρε μια ενδιαφέρουσα συνέντευξη από τον Γιάννη Μηλιό, την οποία για τη διευκόλυνση της παρακολούθησης την διαίρεσε σε τρία μέρη.
α. Θεωρίες για τον ιμπεριαλισμό
β. «Ιμπεριαλιστική αλυσίδα» και θεωρίες «εξάρτησης»
γ.Νεοφιλελευθερισμός, οικονομική κρίση και Ευρωπαϊκή Ένωση
Από αυτή την συνέντευξη παρουσιάσουμε παρακάτω το (β) μέρος, το οποίο αναφέρεται στην ιμπεριαλιστική αλυσίδα, καθώς και ένα σχετικό απόσπασμα από το βιβλίο:
Ένα μικρό απόσπασμα από το βιβλίο για την ιμπεριαλιστική αλυσίδα:
Η δομή της ιμπεριαλιστικής αλυσίδας έχει ένα διπλό αποτέλεσμα.
Από τη μια πλευρά, η ιμπεριαλιστική αλυσίδα αποτελεί το πεδίο συγκρότησης διαφορετικών, συχνά αντιφατικών και οπωσδήποτε άνισων σε ισχύ, εθνικών στρατηγικών. Οι στρατηγικές αυτές συνδέονται με τα συμφέροντα του κάθε ιδιαίτερου συλλογικού κεφαλαιοκράτη και αλληλοσυμπληρώνουν την «εσωτερική λειτουργία» του κράτους (συμβάλλοντας πολλές φορές – όπως επεσήμανε σωστά και ο Βέμπερ – στην οργάνωσης της αστικής ηγεμονίας). Οι στρατηγικές αυτές δεν θ’ αμφισβητήσουν ποτέ ριζικά τις παγκόσμιες διαδρομές των εμπορευμάτων και των κεφαλαίων, δηλαδή την καπιταλιστική «φύση» της διεθνούς σφαίρας. Απλά θα διεκδικήσουν
διαφορετικές εκδοχές των όρων με τους οποίους θα πρέπει να παιχτεί το παιχνίδι. Άλλωστε, η παγκόσμια αγορά είναι σύμφυτη με την κεφαλαιακή σχέση, συμβάλλοντας δραστικά στην αναπαραγωγή της. Πρόκειται για ανταγωνισμό ανάμεσα σε διαφορετικά εθνικά συνολικά κεφάλαια, ο οποίος οπωσδήποτε έχει και μία ισχυρή πολιτική πλευρά. Μάλιστα, στο βαθμό που η στρατιωτική ισχύς συμπυκνώνει και εγγυάται την όποια πολιτική ισχύ, ο ανταγωνισμός αυτός μετατρέπεται και σε στρατιωτικό ανταγωνισμό. Τα κράτη διαδραματίζουν σημαντικό ρόλο, χωρίς αυτό να σημαίνει ότι είναι αυτόνομοι φορείς κυριαρχίας το πεδίο της οποίας επεκτείνεται και εκτός συνόρων. Με την έννοια αυτή, η ερμηνεία του ιμπεριαλισμού που προτείνουμε εδώ «αγκαλιάζει» τη δυναμική των γεωπολιτικών ανταγωνισμών, προσδιορίζοντας τους όρους μέσα στους οποίους εκδηλώνονται, οι οποίοι τελικά πάντα υπόκεινται στην εξέλιξη των ταξικών ανταγωνισμών.
διαφορετικές εκδοχές των όρων με τους οποίους θα πρέπει να παιχτεί το παιχνίδι. Άλλωστε, η παγκόσμια αγορά είναι σύμφυτη με την κεφαλαιακή σχέση, συμβάλλοντας δραστικά στην αναπαραγωγή της. Πρόκειται για ανταγωνισμό ανάμεσα σε διαφορετικά εθνικά συνολικά κεφάλαια, ο οποίος οπωσδήποτε έχει και μία ισχυρή πολιτική πλευρά. Μάλιστα, στο βαθμό που η στρατιωτική ισχύς συμπυκνώνει και εγγυάται την όποια πολιτική ισχύ, ο ανταγωνισμός αυτός μετατρέπεται και σε στρατιωτικό ανταγωνισμό. Τα κράτη διαδραματίζουν σημαντικό ρόλο, χωρίς αυτό να σημαίνει ότι είναι αυτόνομοι φορείς κυριαρχίας το πεδίο της οποίας επεκτείνεται και εκτός συνόρων. Με την έννοια αυτή, η ερμηνεία του ιμπεριαλισμού που προτείνουμε εδώ «αγκαλιάζει» τη δυναμική των γεωπολιτικών ανταγωνισμών, προσδιορίζοντας τους όρους μέσα στους οποίους εκδηλώνονται, οι οποίοι τελικά πάντα υπόκεινται στην εξέλιξη των ταξικών ανταγωνισμών.
Από την άλλη, το σύνθετο παιχνίδι στο πλαίσιο της ιμπεριαλιστικής αλυσίδας είναι αναδραστικό επάνω στους κρίκους. Εδώ ερχόμαστε αντιμέτωποι με την άλλη όψη του ίδιου πάντα νομίσματος. Μία έννοια δανεισμένη από την ανάλυση του Άνταμ Σμιθ θα μας βοηθούσε ενδεχομένως να περιγράψουμε καλύτερα τη διαδικασία αυτή (όταν ενσωματωθεί κατάλληλα στο μαρξικό πλαίσιο).
Πρόκειται για την έννοια του αόρατου χεριού.’2 Οι άνισοι κρίκοι της ιμπεριαλιστικής αλυσίδας μοιράζονται καταστατικά ένα στρατηγικό συμφέρον: την αναπαραγωγή του καπιταλιστικού συστήματος εξουσίας. Οι γεωπολιτικές ή οικονομικές αντιπαραθέσεις, όσο και εάν οξυνθούν, δεν πρόκειται ποτέ να καταλήξουν από μόνες τους στην αναίρεση της σταθεράς αυτής. Η αλυσίδα θα πρέπει ν’ αναπαραχθεί ως καπιταλιστική. Το κάθε κράτος, οριοθετώντας μια στρατηγική στη διεθνή αρένα, δηλαδή σ’ ένα πεδίο ρευστών συσχετισμών, συμβάλλει τελικά στην αναπαραγωγή του καπιταλισμού συνολικά. Δηλαδή, επιδιώκοντας το «εθνικό» συμφέρον, αναπαράγει τον καπιταλισμό ως σταθερή σχέση εξουσίας.
Όπως ακριβώς η κοινωνία και η οικονομία δεν αποτελούν απλό συν-άθροισμα ατομικών πρακτικών,13 έτσι και η ιμπεριαλιστική αλυσίδα δεν θα πρέπει να αντιμετωπισθεί ως «άθροισμα» ή αποτέλεσμα των πράξεων εξατομικευμένων κρατών, αλλά ως το πεδίο της διευρυμένης αναπαραγωγής της καπιταλιστικής εξουσίας – πάντα καθοριζόμενο σε «πρώτη» και σε «τελευταία» ανάλυση από την ταξική πάλη όπως αυτή εκτυλίσσεται στο εσωτερικό κάθε άνισου κοινωνικού σχηματισμού.
Όλα αυτά θα γίνουν πιο κατανοητά με τα σχόλια των επόμενων παραγράφων. Επειδή ο χαρακτήρας της αλυσίδας είναι σύνθετος και ανισομερής, συχνά το εθνικό συμφέρον των καπιταλιστικών υπερδυνάμεων «απορροφά» και «ενσωματώνει» καθήκοντα κρίσιμα για την αναπαραγωγή της παγκόσμιας τάξης. Π.χ. στις μέρες μας είναι συνηθισμένο να χαρακτηρίζεται ο ρόλος των ΗΠΑ αυτοκρατορικός εξαιτίας αυτού ακριβώς του γεγονότος. Έτσι, θα πρέπει να πάρουμε αποστάσεις από δύο διαφορετικές θεωρητικές και πολιτικές υπερβολές. Δεν υπάρχει παγκόσμια αυτοκρατορία που «ελέγχει» τις κρατικές δομές, αλλά ούτε οι ΗΠΑ αποτελούν μία τέτοια. Βέβαια, οι τελευταίες, για μια σειρά από λόγους, εκφράζουν μια διεθνή πολιτική δύναμη14 που περνάει και μέσα από την ικανότητα του στρατιωτικού τους μηχανισμού και η οποία είναι απαραίτητη για τη διευρυνόμενη αναπαραγωγή των μακροπρόθεσμων συμφερόντων όλων των αστικών τάξεων του αναπτυγμένου καπιταλισμού. Η δυτική συμμαχία, με τον πρωταγωνιστικό ρόλο των ΗΠΑ, υπερασπιζόμενη τα ιδιαίτερα εθνικά συμφέροντα των συγκεκριμένων συνολικών-κοινωνικών κεφαλαίων διαμορφώνει την ίδια στιγμή ένα ηγεμονικό σχέδιο για όλα τα καπιταλιστικά κράτη. Η μοναδική πραγματική «αυτοκρατορία» είναι η ιμπεριαλιστική αλυσίδα στο σύνολο της.
Η έννοια της ιμπεριαλιστικής αλυσίδας λειτουργεί συμπληρωματικά με τις μαρξικές έννοιες του καπιταλιστικού τρόπου παραγωγής και του συνολικού-κοινωνικού κεφαλαίου, επεκτείνοντας την ερμηνευτική «εμβέλεια» της μαρξικής προβληματικής χωρίς να την αναιρεί ή ν’ αντιτίθεται σ’ αυτή, όπως συμβαίνει με τις προσεγγίσεις της υποκατανάλωσης, του μονοπωλιακού καπιταλισμού, του παγκόσμιου καπιταλισμού, της αυτοκρατορίας κ.λπ.
Το σημαντικό σημείο δεν απαντήθηκε-ούτε ερωτήθηκε-
ΑπάντησηΔιαγραφήΟ Μαρξ πρόβλεψε την επικράτηση του κομμουνισμού στις ανεπτυγμένες χώρες πρώτα.
Η Ιστορία έδειξε -προσωρινά- το αντίθετο.
Ο Μηλιός τι φρονεί?
Το βιβλίο του Μηλιού - Σωτηρόπουλου αξίζει να το διαβάσει κανείς για να αντιληφθεί τα αντιμαρξιστικά ιδεολογήματα που κυριαρχούν σήμερα σε όλους τους χώρους της αριστεράς ως εργαλεία ανάλυσης.
ΑπάντησηΔιαγραφήΒέβαια σε αρκετά ζητήματα δεν βιβλίο δεν καταγράφει τις πολιτικές συνέπειες που έχουν στην σημερινή συγκυρία οι θεωρητικές θέσεις που προβάλει. Μερικές απ' αυτές έρχονται σε σύγκρουση βέβαια με τις πολιτικές επιλογές του ΣΥΝασπιμού, μέλος του οποίου είναι, όπως για παράδειγμα για την "ευρώπη των λαών"...
Το βιβλίο είναι άψογο από μαρξιστική σκοπιά σε σχέση με αυτά που ακούγονται στην Αριστερά. Δυστυχώς όμ�e89ς αυτός ο μαρξισμός έχει κλείσει τον κύκλο του. Δεν μπορεί να αναλύσει την σύγχρονη πραγματικότητα, με τρόπο που να είναι "οδηγός για δράση".
ΑπάντησηΔιαγραφήΊσως η μόνη κριτική που μπορεί να κάνει κάποιος από την σκοπιά αυτού που ορίζουμε σήμερα ως μαρξισμό, είναι ότι το διαπερνάει ένα άρωμα "οικονομισμού" κυρίως στα θέματα των σχέσεων του κράτους με το κεφάλαιο. Όμως το πρόβλημα δεν αφορά τους συγγραφείς, αλλά τον ίδιο τον μαρξισμό, στον οποίο υπάρχουν
σημαντικά κενά. Και εκεί ακριβώς βρίσκεται το πρόβλημα, το οποίο γεννάει με την σειρά του σημαντικά ερωτήματα για το πως σήμερα προσδιορίζεται η πολιτική. Οι σύγχρονες ενδοκαπιταλιστικές αντιθέσεις και οι αλλαγές που έχουν γίνει στο κράτος την εποχή της κυριαρχίας του νεοφιλελευθερισμού και της παγκοσμιοποίησης δεν μπορούν να ερμηνευτούν επαρκώς με τα θεωρητικά εργαλεία που έχουμε κληρονομήσει από το παρελθόν