Η έλλογη πολιτικοποίηση των αντιστάσεων και της ανυπακοής είναι μια σύνθετη και πολύ δύσκολη ιστορία. Δοκιμάζεται, συχνά με αποτυχίες, μέσα σε συνθήκες διάχυτων φόβων και συλλογικής κατάθλιψης. Μέσα σε συγκυρίες «απομάγευσης» του κόσμου της πολιτικής. Αλλά κάθε αντίσταση και έκφραση ανυπακοής δεν συνιστά, όπως λένε οι διανοούμενοι του «Μνημονίου ως ευκαιρίας», ένα συναισθηματικό και αμυντικό ψυχόδραμα. Μπορεί να είναι συγχρόνως και το πεδίο της δυνατότητας για μια νέα επινόηση της δημοκρατίας και της λαϊκής υποκειμενικότητας. Το πεδίο εντέλει για την ανάπτυξη νέων μορφών κοινωνικής συνεργασίας και λαϊκής αλληλεγγύης. Για αυτό ακριβώς τον λόγο δεν έχει νόημα έχει να ζητάς εχέγγυα ορθολογισμού και ανεπίληπτης πολιτικότητας από κάθε μορφή συλλογικής δράσης.
(απόσπασμα από το “Στον αστερισμό της ανομίας ” Του Νικόλα Σεβαστάκη )
Η Αριστερά ανέκαθεν αναζητούσε εναγώνια την “έλλογη πολιτικοποίηση των αντιστάσεων και της ανυπακοής” γιατί διεκδικούσε - και συνεχίζει να διεκδικεί - αυτάρεσκα ότι το υποκείμενο αυτής της διαδικασίας πολιτικοποίησης είναι η ιδία. Αγωνιά λοιπόν γιατί θεωρεί ότι μέσω αυτής της πολιτικοποίησης επιβεβαιώνεται ο ιστορικός της ρόλος. Είναι όμως έτσι τα πράγματα;
Σήμερα, η “«απομάγευση» του κόσμου της πολιτικής” την οποία διαπιστώνει ο Ν. Σεβαστάκης, αφορά μια συγκεκριμένη εκδοχή της πολιτικής, αφορά την πολιτική του δικομματικού κοινοβουλευτικού συστήματος και την ενσωμάτωση της αριστεράς σε αυτό το σύστημα. Όμως η πολιτική είναι παρούσα σε όλες εκείνες τις κοινωνικές συγκρούσεις που προσδιορίζονται σε αντιπαλότητα με το κράτος και το κεφάλαιο. Οι ίδιες οι αντιστάσεις και τα φαινόμενα ανυπακοής ως συλλογικά δρώμενα παράγουν πολιτικά συμβάντα, από τα οποία η αριστερά απουσιάζει. Η “πολιτικοποίηση” δεν είναι μια διαδικασία η οποία εισάγει την “πολιτική” εκ των υστέρων σε μη πολιτικά συμβάντα. Ο “Δεκέμβρης” είναι ένα από τα πιο πρόσφατα πολιτικά συμβάντα, το οποίο είναι ασύμβατο με τις αντιλήψεις περί πολιτικής της Αριστεράς. Γιαυτό αδυνατεί ακόμη να κατανοήσει αυτό το συμβάν που προκάλεσε “σοκ και δέος” στον αστισμό...
Στην παραγωγή αυτής της πολιτικής “οι διανοούμενοι του «Μνημονίου ως ευκαιρίας»” στους οποίους αναφέρεται ο Ν. Σεβαστάκης δεν έχουν να προσφέρουν και πολλά πράγματα, γιατί η πολιτική δεν είναι ούτε επιστήμη, ούτε ιδεολογία. Αυτή λοιπόν η αυτονομία της πολιτικής από τους τόπους συγκρότησης των διανοουμένων καθιστά άνευ πολιτικής σημασίας την καταληκτική του απόφανση: “δεν έχει νόημα έχει να ζητάς εχέγγυα ορθολογισμού και ανεπίληπτης πολιτικότητας από κάθε μορφή συλλογικής δράσης”.
Η συλλογική δράση είναι ο κατ΄εξοχήν τόπος παραγωγής της συλλογικής ταυτότητας. Και η ταυτότητα οριοθετεί την διάκριση. Οι διακριτές συλλογικές ταυτότητες που αναδύονται μέσα από τις αντιστάσεις και τα φαινόμενα ανυπακοής ως συλλογικά δρώμενα δεν καταγράφονται σήμερα με ενιαίο τρόπο και δεν εντάσσονται αυτόματα όπως υπονοεί ο Ν. Σεβαστάκης, στην “λαϊκή υποκειμενικότητα”. Αυτή η υποκειμενικότητα αποτελεί πράγματι μια “επινόηση” των διανοούμενων του «Μνημονίου ως ευκαιρίας»”. Μένει όμως να αναδειχθεί ότι εντός της ενοποιούνται τα “ιουλιανά” του περασμένου χρόνου (οι κινητοποιήσεις των φορτηγατζήδων) με τον “ανένδοτο” αγώνα των κατοίκων της Κερατέας. Και είναι σίγουρο ότι η επιβεβαίωση δεν μπορεί να είναι προϊόν καμίας “έλλογης πολιτικοποίησης”. Οι “διάχυτοι φόβοι και η συλλογική κατάθλιψη” είναι τα διόδια που πληρώνει η αριστερά για να κυκλοφορεί ελεύθερα στις λεωφόρους της αστικής πολιτικής. Μήπως έχει έρθει η ώρα να ενταχθεί στο κίνημα “Δεν πληρώνω”;
http://profitoulas.wordpress.com/Η αριστερά πριν από όλα πρέπει να μάθει τι σημαίνει στρατηγική. Αλλά και πριν απ΄ αυτό πρέπει οπωσδήποτε να ΟΡΙΣΕΙ ΤΙ ΕΙΝΑΙ ΑΡΙΣΤΕΡΑ σήμερα.Και να απαντήσειστα ερωτήματα.
ΑπάντησηΔιαγραφήΔοκιμάστε να απαντήσετε σ΄ αυτά:
-Πως θα είναι η Άλλη κοινωνία;
-Θα υπάρχουν κόμματα;
-Θα υπάρχει σύνταγμα;
-Σε πόσες διακριτές Εξουσίες θα στηρίζεται, τρεις, όπως η νυν, ή δύο, ή καμμία;
-Η ελευθεροτυπία θα κατοχυρώνεται; Και πως; Όποιος έχει λεφτά θα μπορεί να έχει και εφημερίδα και κανάλι;
-Θα υπάρχει ελεύθερο εμπόριο;
-Θα υπάρχει χρήμα;
-Θα υπάρχει αστυνομία ή λαϊκή πολιτοφυλακή;
-Το προλεταριάτο θα παίζει κάποιο ιδιαίτερο ρόλο στην άσκηση της εξουσίας;
-Σε τι διαφέρει η σοσιαλιστική κοινωνία που θέλουμε από το σοσιαλισμό του πρώην Υπαρκτού.
-Ποια είναι η διαφορά του «αληθινού» σοσιαλισμού με την Σοσιαλδημοκρατία;
-Μία ενότητα της αριστεράς περιλαμβάνει και το ΚΚΕ; Ειδικά τώρα που έχει αποκαταστήσει τον Στάλιν;
Διαβάστε αυτό το άρθρο για την ενότητα της αριστεράς και τη σημασία της στρατηγικής:
http://profitoulas.wordpress.com/2011/04/13/%CE%BA%CE%B5%CF%86%CE%B1%CE%...
Για να ενταχθεί η συστημική Αριστερά στο κίνημα “Δεν πληρώνω", πρέπει πρώτα να ενστερνιστεί το δόγμα "Δεν τα παίρνω"...
ΑπάντησηΔιαγραφήΗ εσωτερίκευση της "ανομίας" στην Αριστερά
ΑπάντησηΔιαγραφήΤο κείμενο του Ν. Σεβαστάκη καταλήγει:
Από μια άποψη, όσοι επιμένουν στον κίνδυνο της ανομίας φαίνεται να έχουν «λύσει» μια και καλή το πρόβλημα: σπεύδουν να διαγνώσουν πίσω από κάθε σύγκρουση μια κοινωνική ανωμαλία, έναν ψυχοπαθολογικό ανορθολογισμό και μια αντικοινωνική ιδιοτέλεια. Ο λόγος τους μοιάζει εντέλει να μεταφέρει στο παρόν τα κλασικά ολιγαρχικά στερεότυπα περί της «χυδαιότητας του όχλου». Και όταν αυτά τα ολιγαρχικά στερεότυπα συνδυάζονται με την υποκριτική ρητορική περί σεβασμού στους θεσμούς, τα πράγματα γίνονται ακόμα πιο ανησυχητικά…
Αυτή η κατάληξη - αν άλλαζαν τα υποκείμενα στις προτάσεις - θα μπορούσε να είχε γραφτεί και για τους κομματικούς μηχανισμούς της Αριστεράς και το πως αντιμετωπίζουν τις εσωτερικές τους αντιθέσεις, όταν αυτές βάζουν σε αμφισβήτηση τους νόμους και τους κανόνες που εξασφαλίζουν τους όρους κυριαρχίας και αναπαραγωγής τους.
Η δημοσίευση του σχολίου σας βρίσκεται στο παρακάτω λινκ: http://xronika05.blogspot.com/2011/05/blog-post_705.html
ΑπάντησηΔιαγραφήκαθώς και ένα δικό μας σχόλιο επί του σχολίου σας.
ΧΡΟΝΙΚΑ