ΦΩΤΙΑ ΣΤΑ ΓΕΝΙΚΑ ΕΠΙΤΕΛΕΙΑ!
Αγωνιζόμαστε για την "ΣΥσπείρωση της ΡΙΖοσπαστικής Αριστεράς" στην κατεύθυνση της κοινής δράσης στους μαζικούς χώρους και τα κοινωνικά κινήματα, και παράλληλα για την πολιτική της συγκρότηση σε ένα ενιαίο αμεσοδημοκρατικό πολιτικό φορέα

Δευτέρα 25 Απριλίου 2011

Από το δίπολο “πολίτης/κράτος” στο “έθνος/κράτος” και σε άλλα κομμουνιστικά παρόμοια...


Η σχετική αδυναμία του κράτους προκαλεί αμφιβολίες σχετικά με την ικανότητά του να αναπαράγει το σύνολο της κοινωνικής σχέσης. Χωρίς να αντιλαμβάνεται ότι μ’ αυτό τον τρόπο αυτό αρνείται την ίδια του τη χρησιμότητα, ανακοινώνει απροκάλυπτα ότι σε σύντομο διάστημα δεν θα μπορεί πλέον να πληρώνει τις συντάξεις, ούτε να περιθάλπει τους αρρώστους, αλλά ούτε και να διασφαλίζει την «ακεραιότητα των αγαθών και των προσώπων», παρόλα αυτά, στο μεταξύ, αναμένοντάς τα, είναι ανάγκη να συνεχίσουν να πιστεύουν σ’ αυτό. Κρούει λοιπόν την καμπάνα όλων αυτών που μπορούν να χρησιμεύσουν για να δικαιολογήσουν την ίδια του την ύπαρξη και μ’ ένα μεγάλο άλμα, διακηρύσσει τη σύγκλιση της οικονομίας και του εθνικού αισθήματος. Για να μπορέσει να γίνει κοινωνικά αποδεκτή η οικονομική λιτότητα έχει απόλυτη ανάγκη την εθνική φλόγα. Είναι η κατάρρευση της εθνικής οικονομίας που τίθεται συνέχεια επί τάπητος. Εάν πρέπει να Θυσιαστεί μια επιχείρηση ή ένας ολόκληρος τομέας παραγωγικής δραστηριότητας, είναι πάντοτε για να σωθεί το σύνολο και τόσο το χειρότερο εάν γίνεται αντιληπτό ότι αυτή τη στιγμή το σύνολο είναι άδειο.

Μονάχα η τωρινή αδυναμία των εναλλακτικών δρόμων στο κράτος και στο έθνος παράγει και εξηγεί ακόμα αυτό το συνονθύλευμα απόψεων και συμπεριφορών, περισσότερο παθητικών παρά ενεργητικών, που σχηματίζουν σε τελική ανάλυση αυτή τη συναίνεση με την οποία εξακολουθούμε να σβήνουμε τη δίψα μας

(απόσπασμα από το “Crise de l’État-Nation” του J. Wajnsztejn και αναφέρεται στην Γαλλία. Ολόκληρο το κείμενο είναι δημοσιευμένο εδώ http://tempscritiques.free.fr/ )

Η ανανεωτική αριστερά στη χώρα μας χρησιμοποιεί εδώ και δεκαετίες στα κομματικά της ντοκουμέντα την έννοια του “Πολίτη”, που παραπέμπει στις σχέσεις Πολίτη/ Κράτους και τις αναδεικνύει ως κυρίαρχες σε αρκετά πεδία της πολιτικής πρακτικής της και στοχοθεσίας της. Αρκετοί αριστεροί - από αυτούς που στο παρελθόν έσκιζαν τα ιμάτιά τους στο όνομα της εργατικής τάξης αλλά σήμερα υπερασπίζονται την υποταγή της αριστεράς και του μαζικού κινήματος στους στόχους του “έθνους/κράτους” - κατηγορούσαν τότε όσους μιλούσαν στο όνομα του “Πολίτη” για ταξική προδοσία...

Τουλάχιστον αυτή η διάκριση Πολίτη/Κράτους αναδεικνύει ζητήματα σχετικά με τα δημοκρατικά και ανθρώπινα δικαιώματα και εμπεριέχει μια αντιπαλότητα προς τις κρατικές πολιτικές αναφορικά με τον αυταρχισμό της εξουσίας και τις διακρίσεις απέναντι σε κοινωνικές και εθνικές μειονότητες. Λοιπόν όλοι αυτοί οι αριστεροί, οι οποίοι παλαιότερα έκριναν ότι όλα αυτά τα θέματα που αφορούν στις σχέσεις πολίτη – κράτους εκφράζουν ένα στείρο ανθρωπισμό που εκτρέπει το μαζικό κίνημα από τα ταξικά του καθήκοντα, σήμερα εμφανίζονται ως υπερασπιστές του έθνους/κράτους που κινδυνεύει και αγωνίζονται να το σώσουν. Στα πλαίσια αυτής της “πατριωτικής” πολιτικής που έχουν ενστερνιστεί πρόσφατα, το παρακάνουν μάλιστα, αφού υπερασπίζονται περισσότερο τις “ανάγκες” και τα “δικαιώματα” του Κράτους παρά των Πολιτών...

Ο πιο συνηθισμένος τρόπος που πραγματώνονται αυτές οι δήθεν αριστερές πολιτικές, είναι ο ίδιος ακριβώς που χρησιμοποίησε και ο Κώστας Σημίτης για να διαμορφώσει τους όρους της εθνικής συναίνεσης στις πολιτικές της λιτότητας ώστε η εθνική οικονομία να εξυγιανθεί και να διευκολυνθεί η είσοδος της χώρας στην ΟΝΕ. Σήμερα λοιπόν επικαλούνται την σωτηρία της ίδιας εθνικής οικονομίας και αγωνίζονται και αυτοί όπως και ο Σημίτης, για την ανάπτυξη της “παραγωγικής βάσης” της χώρας και άλλα παρόμοια αστικά μυθεύματα. Οι πολιτικές προτάσεις των Ισνογκούτιδων της Αριστεράς, οι οποίοι θέλουν να γίνουν σατράπηδες της κρατικής πολιτικής για την οικονομία, δεν αφορούν το μαζικό κίνημα: δεν εντάσσονται στην κατεύθυνση της πολιτικής του αυτονομίας από το κράτος και το κεφάλαιο, αλλά αντίθετα αποτελούν διαχειριστικές προτάσεις της κρίσης του καπιταλισμού στα πλαίσια εθνικών στρατηγικών συγκρότησης του κεφάλαιου και αναβάθμισης της θέσης του στην ιμπεριαλιστική αλυσίδα. Και αυτό συμβαίνει, είτε μιλάνε για στάση πληρωμών και έξοδο από την ΟΝΕ, είτε διεκδικούν μια καλύτερη θέση εντός της Ε.Ε. και των κυρίαρχων πολιτικών που την συγκροτούν σήμερα.

Το περιεχόμενο του εθνικισμού αυτής της Αριστεράς δεν προσδιορίζεται σε αντιπαράθεση με το φάντασμα του διεθνισμού. Αυτό το διεθνιστικό φάντασμα είναι κατασκεύασμα της ίδιας της πατριωτικής αριστεράς της Λ. Κανέλλη, του Μ. Θεοδωράκη και των συνοδοιπόρων τους, που έχει φτιαχτεί για να κατατροπώνεται εύκολα και ανώδυνα. Η πραγματική διάσταση αυτού του εθνικισμού αφορά την υποταγή του ταξικού στο εθνικό. Δεν πρόκειται για ένα συμπτωματικό λάθος, αλλά για συστηματική και μεδοδευμένη επιλογή. Η συντεταγμένη και συνειδητή προσχώρηση στην ιδεολογία του αστισμού γίνεται κάτω από το πρόσχημα της ήττας του υπαρκτού κομμουνισμού ως μια “ρεαλιστική πολιτική” για την κρίση. Αν διαβάσει κανείς το κείμενο “Ιδεολογία και Αριστερά” που δημοσιεύεται στην ιστοσελίδα του “ΑΡΙΣΤΕΡΟΥ ΒΗΜΑΤΟΣ” , διαπιστώνει πως αυτή η αριστερά όχι μόνον δεν έχει καταλάβει πραγματικά τίποτα από αυτή την κατάρρευση του υπαρκτού κομμουνισμού αλλά δεν έχει αφομοιώσει ακόμα επαρκώς τους αστικούς μύθους που προβάλει ως εναλλακτικές λύσεις...

5 σχόλια :

  1. Το κείμενο του "ΑΡΙΣΤΕΡΟΥ ΒΗΜΑΤΟΣ" εκφράζει την σύγχυση εν κρανίω του πρώην κουκουέδων που κατάλαβαν από την κατάρρευση του υπαρκτού ότι έχει καταλάβει και η Παπαρήγα! Από την ΕΣΔΔ επίσης κατάλαβαν ότι το πρόβλημα υπάρχει μετά την εποχή του Στάλιν!

    Επίσης η ήττα του υπαρκτού κομμουνισμού σε καμία περίπτωση δεν ανταποκρίνεται στο απλοϊκό σχήμα με το οποίο την περιγράφει ο συγγραφέας του άρθρου: "Νίκησε επειδή είχε έδρα τις ΗΠΑ, ένα Έθνος/Κράτος ισχυρότερο από το Έθνος/Κράτος της ΕΣΣΔ, όπως αποδείχθηκε".

    Αυτές οι προσεγγίσεις θυμίζουν τις ίδιες τις απολογητικές αιτιολογίες που έλεγαν αυτά τα καθεστώτα για εσωτερική αυτοκατανάλωση, που όλα τα κακά τα απέδιδαν στην παρέμβαση ξένων πρακτόρων και στην ιμπεριαλιστική περικύκλωση. Αυτά τα καθεστώτα κατέρρευσαν από τις εσωτερικές τους αντιθέσεις, από την αποτυχία του μοντέλου του γραφειοκρατικού κρατικού καπιταλισμού να ανταγωνιστεί το καθαρόαιμο καπιταλισμό της ελεύθερης αγοράς. Ο συντάκτης του κειμένου δεν έχει πάρει χαμπάρι τίποτα απ' όλα αυτά. Ούτε από το τελευταίο ταξικό εργατικό κίνημα στην Ευρώπη που έβαλε ζήτημα εξουσίας με πραγματικούς όρους απέναντι σε αυτόν τον νόθο καπιταλισμό των καθεστώτων του υπαρκτού σοσιαλισμού.

    Επίσης, είναι χαρακτηριστικό ότι το μόνο που έχει αντιληφθεί ο αρθογράφος του “ΑΡΙΣΤΕΡΟΥ ΒΉΜΑΤΟΣ” από την «Μεγάλη Πολιτιστική Επανάσταση», είναι αυτό που του δίδαξε πριν 50 χρόνια ο Μιχαήλ Σουσλώφ: Ότι ήταν μικροαστικό καπρίτσιο του Μάο...

    Με τέτοιες απόψεις, είναι εύλογο το ερώτημα:
    - Πού πάτε ρε Καραμήτροι;

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  2. (συνέχεια)

    Το τελευταίο ταξικό εργατικό κίνημα στην Ευρώπη που έβαλε ζήτημα εξουσίας με πραγματικούς όρους ήταν το κίνημα της Αλληλεγγύης στην Πολωνία και ήταν προφανώς σε ρήξη με τον υπαρκτό κομμουνισμό.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  3. Νίκησε επειδή είχε έδρα τις ΗΠΑ, ένα Έθνος/Κράτος ισχυρότερο από το Έθνος/Κράτος της ΕΣΣΔ, όπως αποδείχθηκε


    Έθνος/Κράτος της ΕΣΣΔ,; Σχημα ..οξυμωρο δεν ειναι;
    εκτος αν εννουν την Ρωσια ...

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  4. Η ανάπτυξη του καπιταλισμού καταργεί κάθε μέρα το εθνος-κράτος παντού.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  5. συμβαινει ομως και το ακριβώς αντιθετο .. Τελικά γυρναμε στην συζητηση των αρχων του 20 υ αιωνα ..Καουτσκυ - Οττο Μπαουερ

    ΑπάντησηΔιαγραφή


ΑΛΛΗ ΕΝΗΜΕΡΩΣΗ